Fästa pumpar med magnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    Fästa pumpar med magnet

    Hej!
    Jag har köpt en enkel cirkulationspump till ett mindre akvarium, dock är (som väntat) sugpropparna kassa.
    Kruger Meier Sturmkraft 220JK-X1 är en väldigt liten cirkulationspump med ett maxflöde på 220 liter i timmen. Flödet är justerbart och pumpen fungerar helt nedsänkt under vatten. Passar slangar som har en dimension på 8/10 mm. Om flödeskontrollen känns för trög för att justera kan man öppna frams...


    Jag funderar nu på att fästa den mot akvarieglaset med två magneter istället.
    Tänkte då limma en magnet på pumpen och sen sätta den andra på utsidan. Det finns ju cirkulationspumpar som har denna anordning, men vad tror ni om att göra det själv?
    Jag har en stark misstanke om att den pålimmade magneten kommer att störa ut impellern i pumpen och därmed förstöra hela pumpen.
    Magneterna är små men rejält starka.
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    #2
    ...en ytterligare fråga: magneterna är belagda med nickel. Vanskligt att använda i ett akvarium?

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Magneten har ju bara dragningskraft/kraftfält i en riktning och den är ju riktad genom glaset så det blir inga problem. Kan inte tänka mig att nickel ska ställa till broblem.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Yadina
        • December 2014
        • 367

        #4
        Du hade rätt, det gick så bra så!

        Kommentar

        • admin
          Christian Alfredsson

          • November 2004
          • 11215

          #5
          Många streamers är fästa med magnet. Tror jag har från Tunze i ett stort kar som sitter med magnet.
          Christian Alfredsson
          Tekniskt ansvarig Zoopet

          Kommentar

          • Yadina
            • December 2014
            • 367

            #6
            Ja precis! Har någon sådan själv från tiden när jag hade saltvattensakvarium. Var dock osäker på om det då var någon speciallösning för att hantera magnetismens påverkan på impellern. De magneterna brukar ju också vara täckta med ett plasthölje.

            Personligen tycker jag att magneter är en bättre lösning än sugploppar.

            Kommentar

            • Hizpaz

              • August 2020
              • 4

              #7
              Mitt tips är att du skaffar dig små neodynmagneter, lackar/belägger dem med plastfärg (ej giftig) /epoxy.

              Kommentar

              • Yadina
                • December 2014
                • 367

                #8
                Det är såna magneter jag har.
                De är dock små, så jag tror att ett lager färg skulle kunna göra magnetismen för svag.

                Kommentar

                • Hizpaz

                  • August 2020
                  • 4

                  #9
                  Vilken N klass är det på magneterna du har?
                  Finns N28 till N52. Ju högre siffra, ju starkare magnet.

                  Kommentar

                  • Yadina
                    • December 2014
                    • 367

                    #10
                    Ursprungligen postat av Hizpaz
                    Vilken N klass är det på magneterna du har?
                    Finns N28 till N52. Ju högre siffra, ju starkare magnet.
                    Vet ej. Länken finns i början. Köpt på Amazon, så jag misstänker att informationen är rätt knapphändig.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...