Tips på LED belysning till 56l kub

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Temalie
    • March 2021
    • 5

    Tips på LED belysning till 56l kub

    Hej!
    Jag har ett 20l akvarium-set från Aquael som jag haft ett par månader nu och funderar på att uppgradera till något större, då jag gärna skulle vilja få plats med lite mer växter.
    Det jag nu är osäker på är vilken belysning som vore passande. Akvariet har måtten b45xd30xh40 och ligger på ca 56l. I växtväg har jag huvudsakligen tänkt ha "lätta" växter och även testa ett par "medelsvåra" som verkar ha funkat bra i mitt lilla kar. Jag har inte planerat att ha nån CO2 i nuläget men kommer använda växtnäring och eventuellt nån form av soil.
    Så jag letar alltså efter någon LED belysning som skulle passa både djupet på karet samt ljusbehovet av lätta till medelsvåra växter. Skulle även önska att lampan är möjlig att dimma, så det gör inget då om den är lite starkare. Och sen såklart att den har ett bra ljusspektrum för växter, gärna med RGB dioder. Prismässigt skulle jag gärna inte överstiga 1500, men är öppen för förslag utanför det.
    Har kollat runt en del men har svårt att uppskatta vad för lampa som vore bra utan att vara "overkill", så att säga.
  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    #2
    Den här uppfyller dina önskemål och jag gillar den! https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...d-12w-38-61-cm
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2883

      #3
      Alternativ. Micmol G3 Aqua Air - GodhemsZoo lte över budget.
      eller TWINSTAR E Series III - GodhemsZoo

      Kommentar

      • Temalie
        • March 2021
        • 5

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Den här uppfyller dina önskemål och jag gillar den! https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...d-12w-38-61-cm
        Tack för tipset, spännande med alla inställningar! Vad har du använt den till som du tycker funkar bra, hur stort akvarium och vilka växter? Vet inte hur bra mått det är men med den skulle det bli 800 lumen på 56 liter och då ca 14 lumen/liter, vilket jag tolkar som ganska lågt enligt tabeller jag läst? Lampan till mitt 20l är 650 lumen så det blir då 32 lumen/liter, vilket jag tycker känns rätt "lagom" däri, men som sagt så är det mitt första akvarium så det kanske är vad jag vant mig vid snarare än att det funkar bäst för växterna jag vill ha?

        Kommentar

        • Temalie
          • March 2021
          • 5

          #5
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Tack, ska ta och kolla närmare på dem! Har du någon uppfattning om hur det skulle funka ifall jag kombinerade Twinstarens dimmer med en kontakt-timer som stänger av och sätter på lampan? Tror du att den återställer ljusstyrkan när eltillförseln stängs av och på, eller brukar dimmern komma ihåg sånt?

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2883

            #6
            Ursprungligen postat av Temalie

            Tack, ska ta och kolla närmare på dem! Har du någon uppfattning om hur det skulle funka ifall jag kombinerade Twinstarens dimmer med en kontakt-timer som stänger av och sätter på lampan? Tror du att den återställer ljusstyrkan när eltillförseln stängs av och på, eller brukar dimmern komma ihåg sånt?
            Ingen aning, men kolla med Godhemszoo. Men dom LED som jag haft tidigare så är inställt värde på dimmern det som gäller även om jag använt klockströmbrytare. Förmodligen gäller detta även för Twinstar.

            Kommentar

            • Temalie
              • March 2021
              • 5

              #7
              Ursprungligen postat av Sleaper

              Ingen aning, men kolla med Godhemszoo. Men dom LED som jag haft tidigare så är inställt värde på dimmern det som gäller även om jag använt klockströmbrytare. Förmodligen gäller detta även för Twinstar.
              Bra att veta, tack! Tar och frågar dem för säkerhets skull.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13124

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Den här uppfyller dina önskemål och jag gillar den! https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...d-12w-38-61-cm
                Finessen med där här belysningen är att du styr ALLT med en app i telefonen vis bluetooth. soluppgång/nedgång, ljusstyrka och om du vill ha nattbelysning och hur länge i så fall och vilken färg (röd, grön, blå eller vit) och hur starkt den ska lysa. Ingen dyr strömadapter behöver köpas till och ingen kontroller hängandes i sladden eller klock timers som tar plats i kontaktuttagen.
                Vill du ha en starkare variant så finns "plant" modellen men den är nästan dubbelt så dyr.

                Jag använder min ett ett 150L med lätta och medelsvåra växter. Jag har använt 3 olika märken genom åren och den här är jag mest nöjd med sammantaget.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Temalie
                  • March 2021
                  • 5

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim

                  Finessen med där här belysningen är att du styr ALLT med en app i telefonen vis bluetooth. soluppgång/nedgång, ljusstyrka och om du vill ha nattbelysning och hur länge i så fall och vilken färg (röd, grön, blå eller vit) och hur starkt den ska lysa. Ingen dyr strömadapter behöver köpas till och ingen kontroller hängandes i sladden eller klock timers som tar plats i kontaktuttagen.
                  Vill du ha en starkare variant så finns "plant" modellen men den är nästan dubbelt så dyr.

                  Jag använder min ett ett 150L med lätta och medelsvåra växter. Jag har använt 3 olika märken genom åren och den här är jag mest nöjd med sammantaget.
                  Det låter ju rätt smidigt, och den där plant versionen får jag ta och kolla mer på! Hur funkar det med appen om man inte är hemma, följer lampan schemat då ändå? Och blir den en "skimmrande" effekt av ljuset eller är glaset frostat?
                  Hur tycker du spridningen på ljuset är, just när lampan sitter så nära ytan?
                  Senast redigerad av Temalie; 06 March 2021, 12:44.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...