Bygga aqvarium frågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MatsoEvy
    • July 2019
    • 3

    Bygga aqvarium frågor.

    Hej.
    Ny på forum och tänkte att jag skulle söka lite svar här kanske.
    Jag har haft akvarium tidigare och är inte helt bakom flötet vad gäller detta. Dock var detta för ca 20 år sedan.
    Jag hoppas nu att tekniken gått framåt. Jag slutade för min hemmabyggda balja på ca 1000 liter började läcka och att mina diskusfiskar dog då jag inte fick tag i ett nytt kar snabbt nog.
    Nog om det. Jag tänker nu bygga ett nytt igen och har därför lite frågor.
    Förutsättningar som gäller.
    Måtten är ganska viktiga då det ska platsbyggas, i ett badrum.
    Ska fungera som en skiljevägg,(liten) mellan badkar och wc. Ritning medföljer. ( Kunde inte ladda upp bild ?? )
    Det kommer att vara löst så det kan bytas ut vid ev försäljning, även om detta inte är planerat just nu.
    Tänkta fiskar är tetror, malar, och mestadels små fiskar. Inga ciklider eller annat jobbigt. Det kommer kanske i ett annat kar senare.
    Det ska vara lättskött. Punkt slut. Ni fattar.
    Frågor:
    Vem bygger akvarium som håller och kan göra efter speciella mått. Ca (b*h*d) 900*700*350 ? I Skåne eller i närheten helst. Vill kunna hämta utan att blanda in postnord.
    Ljusramp. Vad funkar bäst? Jag kan bygga en egen men vill gärna ha tips på lampor. Led eller lysrör? Eller??
    Pump. En bra pump som har vad som behövs för storleken. Jag har googlat en del och hittat en uppsjö, men ibland alla dessa måste det finnas en favorit hos er.
    Det är just det jag skulle vilja veta. Jag hade förr Eheim, och det funka bra till mig då, men??? Pumpen måste vara i karet. Av vissa skäl förstås.
    Värmare. Finns det pumpar med integrerad värmare? Det hade varit toppen, men annars får jag sätta en lös.
    Sen har jag tusen frågor om hur jag ska inreda, för det kommer att vara synligt från tre håll och jag vill att pumpen ska vara så dold som det går.
    Men dessa kan jag komma med senare.
    Hoppas att få många svar och lovar bilder när det blir klart. Dock är det ett projekt som tar tid att färdigställa och jag är halvvägs in sedan Januari.
    Men skam den som ger sig. 17 kvm badrum kan vara jobbigt om man gör allt själv.

    Mats.


  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    För lyse rekommenderar jag att du tittar på dusk.se; där finns ett bra och relativt billigt utbud av olika led-lampor så du kan välja hur mycket ljus du vill ha, kanske inte alltid det snyggaste men det är bra grejor och mycket ljus för pengarna.

    Vilken pump du ska ha beror på vilken filtertyp du väljer. Om du vill ha ett väl dolt så kanske ett hamburger mattenfilter kan vara något? Väljer du en mörk svamp och ympar på lite mossa och epifytiska växter (ex javaormbunke) så blir det nästan osynligt, då kan du också dölja doppvärmaren där bakom och så är det inte så mycket underhåll.

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Ursprungligen postat av Malawi_forever

      Finns några på Danska vägen i Malmö som bygger specialakvarium eller har kontakt med en som gör.

      Välkommen till Håkanstorps zoo! Häng med under ytan och till djurens värld Välkommen! På grund av höjda frakt priser blir vi tvugna att sätta en fraktfri gräns. Alltså fri frakt på betällningar över 299kr.(Detta gäller ej salt och grus / Sand samt hundmat och hundfoder). Vill ni ha information om frakt på detta, vänligen maila. … Läs mer ”Start”

      Har försökt kontakta den här butiken men aldrig lyckats

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Jag skulle i första hand ringa runt till glasmästerier och fråga. Annars kan även Akvarietjänst ordna specialbyggda akvarier.

        Kommentar

        Arbetssätt...