Akvariumet sprack.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boax
    • June 2019
    • 5

    Akvariumet sprack.

    Vakna halv 3 herrom natten av en smäll o rinnande vatten.

    Mitt 540 liters kar sprack i botten.

    ​​​​​​Jag o sambon fick tömt det fortare än fortast o vårt golv klara väl sig sådär. (värre med grannens vägg under oss)
    ​​
    Min misstanke är att parketten sjunkt lite så karet vridit sig o på så sett sprack de.

    ​​​​​​Stog på sådan där aluställning med 6 ben som jag ställde på plywood under fötterna för o skydda golvet. Ställde de rakt. Kollade karet när de Stog där. Sen Stog de halvfullt ett tag med o de kollade unna de fylldes.

    Nu i efterhand borde jag nog låtit de stå ennu längre med lite vatten i för o se om de sjunker. Men lätt o va efterklok.

    Så nu kommer ju nya funderingar. Vill ju givetvis laga o ställa upp karet igen. Ja rädslan att de ska spricka igen finns ju men men.

    Funderar på bra sätt att sprida ut vikten mer på golvet. Tanken ligger på liggandes typ 2"8 som det sen står på.? Annars r jag öppen för förslag. Vill inte va med om samma sak igen.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vad är det för typ av golv? "Flytande golv" eller ligger det på reglar (vanligast).?
    Om det ligger på reglar så är det viktigt att benen är placerade över reglarna. Om inte så måste man sprida ut trycket över golvet - t.ex. genom att placera längsgående reglar under benen.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Ja eller så använder du en akvariebänk, den kan ta ojämheter i underlaget!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        "Frigolit" är bra! men det är liksom Jeep, Vespa och Bulldozer registrerade varumärken som givit namn åt olika former av cellplast, terrängbilar scootrar och bandschaktare.

        Jag anser att man skall placera en tjock cellplastskiva mellan akvariet och dess bänk eller benställning!
        Om man misstänker att golvet rör sig, vilket det oftast gör i äldre hus, så tar denna cellplastskiva upp rörelsen och ojämnheterna.
        En önskad bieffekt för den som har växtakvarium, är den att cellplastskivan även isolerar mot värmeavledning nedåt, alltså får växternas rötter det litet varmare och växer bättre.

        Firma Juwel, om den är bekant? rekommenderar INTE att man placerar en cellplastskiva mellan deras möbler och akvariebehållaren, jag har inte förstått varför.

        Trådskaparen skriver att akvariet sprack i botten, men var det glaset som sprack eller var det en silikonfog som gav efter?
        Parkettgolv är ingalunda optimalt att ha under akvarium, jag har det själv och vet vad som händer vid minsta läcka eller söl. Parketten är ju ett levande material som rör sig beroende av luftfuktighet och temperatur. Betonggolv är bättre, men inte så snygga....

        Under mitt Juwel Trigon 350, hörnakvarium var parkettgolvet snett, gammalt hus med sättningar.
        Jag skar till en 12 mm kryssfanerskiva (Plywood är också ett varumärke) och ovanpå denna limmade jag överblivna bitar av ett laminatgolv som matchade parketten väldigt bra. Mellan detta så lade jag kilformade bitar av ek för att kompensera lutningen, Juwels möbler har inte justerbara fötter....
        Sedan lade jag 8 lager extra parkettlack på både golvet och denna skiva med laminat ovanpå.

        540 liter på golvet och ned i lägenheten inunder, ja det främjar ju inte grannsämjan i huset, hoppas du har en bra hemförsäkring!
        Och den parketten är nog bara att byta ut, även om det ser bra ut just nu så kan det gott tänka sig att den kommer att vrida sig mer och att fogarna går isär.

        Laga akvarium går ju bra, om man gör det ordentligt. Att tänka på är att ny silicon inte härdar mot gammal redan härdad silikon...
        Så det blir till att skrapa bort all gammal silikon, ordentligt rengöra med silikonborttagningsmedel (men den innehåller väl nästan bara citronsyra?) och sedan något bra lösningsmedel, och då foga med nytt fräscht silikon där bäst före datum inte gått ut. Ja "akvariesilikon" då! sådant som inte har olika antimöglemedel och liknande tillsatt, våtrums- eller marinsilikon duger inte, det kan döda fiskar och andra organismer.
        Senast redigerad av Björn J.; 14 June 2019, 10:10.

        Kommentar

        • Boax
          • June 2019
          • 5

          #5
          Dom har vart o kollat här nu o det va helt torrt under parketen.
          rummet brevid är det plastmatta och spångolv under. det har rest sig lite i fogarna.

          parketetn kommer så småning om bytas ut. nere hos grannen vet jag ej hur det är. va tydligen inte så farligt enligt fuktnissen som va här.

          karet sprack i glaset i botten. tror det har blivit en vridning i. är dock osäker. kan vart som björn sa med att det va lite sand mellan en av stenarna och glaset. (reagerade på att vatten nivån va sne när jag gick o la mig och tänkte jag skulle åtgärda det dagen efter. men han ej det. så är mer försiktig med o hålla koll på om det står rakt numera.)

          bara o ta lärdom av misstag o lära sig !

          ska tydligen inte vara något problem enligt försäkringsbolaget iaf denna skadan :P


          men man lär sig sålänge men lever. ersatt det just nu av ett 310 liters kar. och eftersom dom borrat upp ett hål i golvet för inspektion kunde jag mäta mig till vart bjälklaget ligger. o ställa benen äver det. uppe på 2x3" reglar som ligger tvärs över.

          ska även lägga i cellplast i botten framöver. just nu inga stora stenar i och dom få som ligger där just nu ligger uppe på mycket sand.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            ...Friskt vågat med en aluminiumställning igen!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Boax
              • June 2019
              • 5

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              ...Friskt vågat med en aluminiumställning igen!
              Ja men måste ju upp på hästen igen! :P

              Kommentar

              • Boax
                • June 2019
                • 5

                #8
                Ursprungligen postat av Malawi_forever

                Man kan inte vara nog försiktig när man har med vatten att göra. Satte precis upp ytterligare två yngelkar. Säkrade bänken med förstärkningar i hörnor och tvärslag. Klarar nu minst tre-frya gånger vikten.

                Glöm inte att även ha ett vattenpass och kolla så det står jämnt både på djupet och bredden. Det minimerar krafter åt "fel håll".

                Köp såna där målar vattenpass. Små och billiga. Låt dom ligga kvar på karet. Ett på längden och ett på djupet så ser du om det sker några förändringar första veckan eller två.

                https://www.hornbach.se/shop/STABILA...-detaljer.html
                Ja. jag har vattenpass liggandes inärheten av akvariet och kollar och då ochdå. är även nogrannar hur och vart jag ställer dom.

                Kommentar

                Arbetssätt...