Ytavrinning på Juwel blir igensatt, ett tips.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    Ytavrinning på Juwel blir igensatt, ett tips.

    Hej!
    Trigon 350 och Lido 125, båda med standard innerfilter.
    Båda akvarium med väldigt mycket växter i.
    Båda blir igensatta i ytvattenavrinningen då det fastnar lösa växtdelar som blad och javamossatrådar här.
    När ytvattenavrinningen sätts igen så, tro det eller ej, försämras kraftigt filtrets kapacitet och genomströmning, dessutom för det oväsen.
    I 350-litersakvariet löste jag problemet, här sattes en billigt litet innerfiter in, detta hängdes upp på väggen till fiterbehållarens sida. En slang och en vinklat plaströr sattes på denna lilla pumps utlopp. Det arrangerades så att det lilla filtret pumpar ut vatten parallellt med juwelfitrets ytvattenavrinning, nu bildas det en virvel framför ytvattenavrinningen så nu fastnar det i alla fall inga gamla blad från finbladiga växter här. Det lilla billiga innerfiltret fylldes med Juwels bio-pad, den vita finmaskiga mattan, fungerar som förfilter åt juwelfiltret.

    I det andra mindre akvariet är det så in i heliske mycket jawamossa på ytan och strax under denna, konstigt nog växer det inte in i ytvattenavrinningen... ännu i alla fall. men även här finns det sedan igår en liten innerpump som skapar en virvel framför ytvattenintaget.
  • åheim
    • April 2006
    • 13119

    #2
    Jättebra med tips Björn! Roten till ditt problem är dock att du har för låg vattennivå i akvariet. På avdelaren som sitter mellan pumphuvudet och filtermattorna så är det hål och överrinning där vatten från det nedre insuget kan rinna över till filtermattorna. Är sen vattennivån för låg och det övre insugsgallret blir tilltäppt så klarar inte hålen i avdelaren ensamt av flödet och vattnet i filterbehållaren sjunker och då drar pumpen in luft varpå det börjar låta illa.

    Om du har en vattennivå så att nästen hela insugsgallret är under vatten så får du inga problem.

    Min vattennivå ligger ca 2-3 cm ner på filtret och jag testade att blockerade övre insuget helt och hållet och det påverkade inte filtret. Den klarade sig med det nedre insuget.
    Senast redigerad av åheim; 13 June 2018, 16:06.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Nej, jag har vattenivån till litet över markeringen.
      Det är växtdelar som täpper till ytvattenavrinningen och då sjunker nivån inne i filterbehållaren.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13119

        #4
        Ursprungligen postat av Björn J.
        Nej, jag har vattenivån till litet över markeringen.
        Det är växtdelar som täpper till ytvattenavrinningen och då sjunker nivån inne i filterbehållaren.
        Yes jag förstår. Det finns en max markering på akvariet så filtret skulle egentligen limmats lite lägre ner...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...