Ytterfilter till Rio 180

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Ytterfilter till Rio 180

    Behöver tips på bra, lättstädat men effektivt ytterfilter som går in i Juwel rio 180's skåp.
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    #2
    Kan detta passa?
    Här hittar du Hem och Trädgård! Hos oss hittar du alltid ett stort utbud. Alltid till bra priser och snabba leveranser.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2878

      #3
      Passar säkert bra. Det fabrikatet jag haft senaste åren och är väldigt nöjd med är Hydor Proffessional som har bra prestanda och en form som gör det lätt att få in i skåp under akvariet.
      EHEIM professionel 4+ 250 (2271): High quality External Aquarium Filter for 120 - 250 L ✮ emergency button ✮ silent & very effective ✮ large filter volume.

      Kommentar

      • gickan_87
        • November 2003
        • 1873

        #4
        Just cristalprofi har jag redan till ett annat kar, och är jättenöjd med. Får mäta ordentligt så den får in bara

        Ska kolla in hydor

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Inget fel på ytterfilter, men enligt min åsikt är Juwels original innerfilter bra mycket mer lättskötta, men det finns ju olika åsikter om det.
          Risken för läckage ökar ju med ytterfilter, slangkopplingar kan läcka, kan bli söligt då man lyfter in och ut filteret ur skåpet, tungt att bära till badrummet, där man skitar ned med illaluknade filtermateriel, sedan skall det fyllas upp för att undvika luftfickor och bäras tillbaka och kopplas in igen inne i skåpet under akvariet. ja det är mina negativa erfarenheter insamlade sedan i alla fall 1970-talet.
          Mitt råd är att se till att få igång ditt strejkande innerfilter, juwel har reservdelar, och du har väl garanti kvar? och ha ett extra mindre och billigt innerfiter i reserv eller som extra städfilter, att ta till den gången du grumlat upp vattnet vid plantering eller liknande, ja och då i reserv om det strular igen.
          Sedan om man vill ha exempelvis många stora afrikanska malawi- eller tanganikaciklider eller liknande, då räcker inte Juwels innerfilter till, men för vanligt sällskaps- eller växtakvarium duger det gott och väl. ja som sagt mina väl beprövade erfarenheter, men jag har också en och annan åsikt angående förbättringar som Juwel kunde gjort, ytvattenavrinningen exempelvis, men om det har jag ondgjort mig i annan tråd. Alltså ett bra innerfilter som kunde varit bättre.

          Kommentar

          • Christer5
            • July 2015
            • 915

            #6
            Tänk hur olika vi upplever ytterfilter, då jag har Eheim är det lätt att hantera rengöring.

            Kommentar

            Arbetssätt...