För svag belysning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Reky
    • June 2017
    • 13

    För svag belysning?

    Hej, har för närvarande ett akvarium med måtten 50cm bred 50cm längd 65 höjd alltså ganska djupt akvarium. har aqua glo t8 14w tänker att det är för svagt för akvariet, har köpt Anubias och Javamoss. som inte har så stort ljuskrav. borde jag uppgradera med ny armatur eller komplettera det nuvarande lyset jag har? för att få växterna att trivas.
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    En reflektor kan göra underverk.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Egentligen skall växtakvarium aldrig vara högre än 50 cm, men hur många är det...? Ljuset avtar med kvadraten av avståndet.
      Juwels reflektorer är bra! men klämmorna av plast går sönder efter en tid, förr fanns klämmor av fjäderstål, men de rostade... och finns inte kvar i Juwels sortiment.
      Du skulle kunna ha tre 14 watts rör över det akvariet, eller motsvarande lysdiodsbelysning. Låt det vara tänt tio timmar per dygn, vare sig mer eller mindre.
      I början kan man behöva att "fasa" in ljuset så det inte blir en algexplosion.
      Jag är inte alls så förtjust i Juwels rör, iofs har jag inte kollat dem alla. Jag har nästan uteslutande lysrör av dagsljustyp, Osram Lumnilux, Philis TLD84 och liknande. Dyrare och litet svårare att få tag i, oftast beställningsvara i el-butiken.

      Kommentar

      • Reky
        • June 2017
        • 13

        #4
        tack för era svara reflektor har jag redan. med blir att köpa några ny ljus helt enkelt.

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Det finns ju "lysrör" som innehåller högintensiva lysdioder, som passar i gamla lysrörshållare.
          Jag tror det är Juwel som marknadsför sådana. Men kompletterar med extern strömförsöjning, det finns skymningstimers etc att köpa till.

          Kommentar

          • Reky
            • June 2017
            • 13

            #6
            Ursprungligen postat av Björn J.
            Det finns ju "lysrör" som innehåller högintensiva lysdioder, som passar i gamla lysrörshållare.
            Jag tror det är Juwel som marknadsför sådana. Men kompletterar med extern strömförsöjning, det finns skymningstimers etc att köpa till.
            Okej får kolla upp det!

            Kommentar

            Arbetssätt...