halv akut provosoriskt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SlöjstjärtsTösen
    • February 2016
    • 131

    halv akut provosoriskt akvarium

    Hej!
    Jag kommer flytta under några månader i sommar och behöver någonstans att ha mina fiskar under tiden.
    Min mamma hade sagt att de hade ett akvarium där de kunde bo men detta visade sig vara trasigt.
    Har någon något tips på var jag kan få tag i något enkelt "akvarium" på ca 300l som går att köpa för en billig peng?

    Har kollat på lantmännen för att köpa ett vattenkar för hästar men de var lite små. Har även kollat på ikeas backar men vet inte om jag litar på att de håller för så mycket vatten. Skulle helst vilja ha något "robust" som är lätt att få med sig utan risk att det går sönder vid transport.

    Är tacksam för alla tips ni kan komma på!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Kolla med att lägga in en annons (på Zoopet och på andra sidor). Det finns kanske något "riktigt" akvarium till salu.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Ursprungligen postat av SlöjstjärtsTösen
      Hej!
      Jag kommer flytta under några månader i sommar och behöver någonstans att ha mina fiskar under tiden.
      Min mamma hade sagt att de hade ett akvarium där de kunde bo men detta visade sig vara trasigt.
      Har någon något tips på var jag kan få tag i något enkelt "akvarium" på ca 300l som går att köpa för en billig peng?

      Har kollat på lantmännen för att köpa ett vattenkar för hästar men de var lite små. Har även kollat på ikeas backar men vet inte om jag litar på att de håller för så mycket vatten. Skulle helst vilja ha något "robust" som är lätt att få med sig utan risk att det går sönder vid transport.

      Är tacksam för alla tips ni kan komma på!
      Vad är "en billig peng"?

      Kommentar

      • SlöjstjärtsTösen
        • February 2016
        • 131

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Kolla med att lägga in en annons (på Zoopet och på andra sidor). Det finns kanske något "riktigt" akvarium till salu.
        Jag ska kolla, men skulle föredra en plastbalja eller liknande pga det skulle va lättare att transportera. Men tack för tipset!

        Kommentar

        • SlöjstjärtsTösen
          • February 2016
          • 131

          #5
          Ursprungligen postat av Mr Woods
          Vad är "en billig peng"?
          Inte över 700 hade jag tänkt

          Kommentar

          • mikoto
            • July 2011
            • 215

            #6
            Vill du ha en någorlunda billig lösning som är gjord för att hålla vatten är Jem och Fix regnvattenstunnor bra: http://www.jemfix.se/oevrigt__11663/...-210-l_9512599

            280 kr är inte så farligt. Inte riktigt 300 liter, snarare 200. Men deras tunnor är ganska korta och breda så det blir mer simyta för fiskarna. Så slänger du i några syrestenar för cirkulation för då sätter de fart på vattnet ända från botten upp till toppen. Vilket bör göra gott i en så hög vattenpelare :-)

            Kommentar

            • SlöjstjärtsTösen
              • February 2016
              • 131

              #7
              Ursprungligen postat av mikoto
              Vill du ha en någorlunda billig lösning som är gjord för att hålla vatten är Jem och Fix regnvattenstunnor bra: http://www.jemfix.se/oevrigt__11663/...-210-l_9512599

              280 kr är inte så farligt. Inte riktigt 300 liter, snarare 200. Men deras tunnor är ganska korta och breda så det blir mer simyta för fiskarna. Så slänger du i några syrestenar för cirkulation för då sätter de fart på vattnet ända från botten upp till toppen. Vilket bör göra gott i en så hög vattenpelare :-)
              Tack för tipset, jag ska kolla på det!
              Men är lite osäker på om slöjstjärtar (vilket jag säkert glömde säga att jag har) skulle trivas i ett högt "akvarium"...
              Men annars är det helt klart i stil med vad jag letar efter, kanske finns något som är lite bredare i deras sortiment

              Fast när jag väl kollar är den ju faktiskt bredare i toppen än vad akvariet jag har nu är så borde fungera i kris fall, vilket det snart är
              Senast redigerad av SlöjstjärtsTösen; 24 May 2017, 10:56.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Det funkar säkert
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • SlöjstjärtsTösen
                  • February 2016
                  • 131

                  #9
                  Jag hittade även den här när jag var ute och letade i diverse bygg och lant affärer:


                  Den är ju visserligen dyrare än den som mikoto föreslog men inte lika hög och då kanske inget extra syre fixande behövs så det kanske tar ut varandra i pris.
                  Har lagt in de båda i "möjliga lösningar" listan

                  Kommentar

                  • Axman
                    • January 2013
                    • 188

                    #10
                    Den har jag gått och glott på lite för att ha som prydnadsdamm eller något på altanen.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Instämmer, ser intressant ut.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13127

                        #12
                        Den är mörk så man lär ju inte se nån fisk iallafall...
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • mikoto
                          • July 2011
                          • 215

                          #13
                          Då kan man ju slänga i lite vitt grus i botten, så är det löst :-) Schysst med fyrkantig balja! Lite dyrare men annars bra.

                          Kommentar

                          • SlöjstjärtsTösen
                            • February 2016
                            • 131

                            #14
                            Ursprungligen postat av mikoto
                            Då kan man ju slänga i lite vitt grus i botten, så är det löst :-) Schysst med fyrkantig balja! Lite dyrare men annars bra.
                            Jo precis, har vitt grus i akvariet jag har nu och tänkte ha samma i det provisoriska. Ja, det är det där att den är dyrare som hindrar mig lite

                            Har halvt om halvt funderat på att göra detta hem permanent för fiskarna och bygga om det till en inomhusdamm med några växter och kanske någon liten fontän av en gammal pump som jag ändå har liggandes. Har även hittat tyg på ikea som ser ut som trä som jag tänkt att man kanske kan ha runt baljan....
                            Haha, som vanligt går jag mig själv i förväg med att planera saker

                            Kommentar

                            • SlöjstjärtsTösen
                              • February 2016
                              • 131

                              #15
                              Oj, insåg precis att det bara står 300l i basinlägget, det var en miss.
                              Hade tänkt skriva 200-300l då jag har haft en plan att uppgradera storleken på deras hem efter sommaren då jag har fått lön för sommarjobbet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...