Små partiklar, ikeakudde?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • digitalkameran
    • April 2017
    • 46

    Små partiklar, ikeakudde?

    Jag har sedan uppstart haft små små partiklar runtflygandes i vattnet. Efter noggrann inspektion kom jag fram till att det var små luftbubblor i vattnet som kom från att vattnet från pumparna bröt vattenytan.
    Idag när jag gjorde ett vattenbyte spädde jag ut salt och tillförde. Dessa små saltkorn ser ut exakt som de små partiklarna jag har, så nu funderar jag på om det är saltet som inte helt löser sig?

    Jag har ett ytterfilter och innerfilter med medföljande filtermaterial som är relativt grova. Hade velat lägga till polyester för att få bort de minsta partiklarna och har sett att ikea har kuddar innehållandes 100% polyester för 9kr. Går det materialet att lägga i filtret eller kan ikea ha behandlat polyestern med något?
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Ingen aning hur rent en polyesterstoppning i en kudde är och jag skulle inte chansa. varför salt, är fisken under sjukbehandling? Låter man filtrena vara ifred och inte river i akvariet eller övermatar så brukar det alltid klarna upp med tiden. Belysningen kan också påverka hur mycket partiklar man upplever att man har.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1026

      #3
      Ursprungligen postat av digitalkameran
      Jag har sedan uppstart haft små små partiklar runtflygandes i vattnet. Efter noggrann inspektion kom jag fram till att det var små luftbubblor i vattnet som kom från att vattnet från pumparna bröt vattenytan.
      Idag när jag gjorde ett vattenbyte spädde jag ut salt och tillförde. Dessa små saltkorn ser ut exakt som de små partiklarna jag har, så nu funderar jag på om det är saltet som inte helt löser sig?

      Jag har ett ytterfilter och innerfilter med medföljande filtermaterial som är relativt grova. Hade velat lägga till polyester för att få bort de minsta partiklarna och har sett att ikea har kuddar innehållandes 100% polyester för 9kr. Går det materialet att lägga i filtret eller kan ikea ha behandlat polyestern med något?
      Det är sannolikt inte saltet som är problemet. Och kudden är förmodligen behandlad med flamskyddsmedel= ej lämplig i karet.

      Kommentar

      • digitalkameran
        • April 2017
        • 46

        #4
        Kan man köpa polyestern eller substitut i någon annan butik än djuraffären (har för mig att det är ganska dyrt).

        Jag har en dvärgkulfisk som gärna har lite salt i karet.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13127

          #5
          75 spänn och det lär väl räcka nått år... dyrt nja...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Delta2004
            • November 2016
            • 77

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            75 spänn och det lär väl räcka nått år... dyrt nja...
            Skicka gärna en länk var man köper en sådan fin filtermatta per meter! :-)

            Kommentar

            • Tobbe R
              • May 2009
              • 654

              #7


              /Tobbe

              Kommentar

              • digitalkameran
                • April 2017
                • 46

                #8
                Haha oj! Det var visst inte spec dyrt. Tack:]

                Kommentar

                Arbetssätt...