Underhål fluval 4 plus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Delta2004
    • November 2016
    • 77

    Underhål fluval 4 plus

    Hej,
    jag tar nu hand om ett 100-liters akvarium på en förskola som är inte i en jättebra skick nu.
    Led-belysning har jag ordnat och nu är det dags för översyn av filter innan växter ska in. Det är nämligen så att filtrering nu är under all kritik. Filtret verkar inte alls ta små partiklar och på flera timmar efter de rengjorde botten var det grumligt i vatten med massor av sma skräp i vattnet.
    Filter som sitter där är Fluval 4 plus. Jag antar (har inte kollat än) att filter i nuläget har bara den grövre filterpatron, och inga fina filtermattor.
    Var är det mest kostnadseffektiva sättet att få igång bra filtrering? Budjet ör nämligen väldig begränsad.
    Bl a har jag hemma vadd som man köper per meter i sybutiker. Kan det funka som fin filtermatta istället för de originala som säljs? Sedan rengör man och byter dessa då och då och inte rör för ofta det inre filterpatronet vid rengöring? På samma sätt som min Juwels innefilter jag har hemma?
    Eller finns det andra förslag?
    Tackar!
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Stoppa ingen filtervadd i filtret speciellt inte i en 4+, det finns liksom ingen plats och den erbjuder ingen biologisk rening, som är den enda viktiga för fisken! Rengör filtermattorna och är det fluvals orginalmatta så är den inte så särsklit grovporig.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Delta2004
      • November 2016
      • 77

      #3
      Som jag har förstått så finns det ingen fin matta alls där nu, bara grov filterpatron, som släpper genom alla små partiklar. Enligt manual ska det finnnas fin matta där (de säljs också i nätbutiker såg jag). Så undrar om det går att ersätta dess med vadd.
      Ska kolla filter noga själv i de närmaste dagarna, samt rengöra fläkt och ytterhöljet

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #4
        Ska bara vara en matta på var sida... http://guldfisken.se/produkt/fluval-filtermatta-4/
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...