Jag har fått yngel av okänd sort! Hjälp med yngelakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias G
    • June 2015
    • 190

    Jag har fått yngel av okänd sort! Hjälp med yngelakvarium

    Hallå! Vet inte riktigt vart jag skall placera denna tråd men tror här passar då jag idag av en slump såg några stackars yngel som fastnat i mitt hemmagjorda mekaniska innerfilter, blev glad såklart och tänkte dom är väl redan döda, men jag fyllde snabbt upp ett gammal nano 10 liters tank och tömde filtret i den och såg att dem till min förvåning lever!! Det är 4-5stycken pyttesmå yngel. Helt genomskinliga och svåra att se.

    Jag har hört att Guppy honor kan vara gravida i omgångar efter bara en befruktning av en hane, men nu var det flera månader sedan jag hade en hane bland dem i tanken. Så jag hoppas såklart att det är något annat, mycket spännande!!

    Till min egentliga fråga nu är ju hur jag ska syresätta vattnet. Jag testade stoppa i en luftpump på LÄGSTA effekten men det stackars firrrarna blåste omkring som i en orkan i den lilla tanken så stängde av det direkt. Har heller ingen värmare till den tanken, min rumstemp är väl kring 22 grader. Klarar dom sej ett tag där om jag byter lite vatten varje dag ??
  • Havs
    • October 2008
    • 36

    #2
    Har du möjligen några Corydoras? Deras yngel är små. Dock en vildgissning.

    Kommentar

    • Mathias G
      • June 2015
      • 190

      #3
      Det kan vara allt ifrån, Kardinaltetra, Rödmuntstetra, Bosmani Regnbåge, Eller siamesisk algätare, dock inte så troligt på den sistnämde

      Hoppas inte det är Guppy iallafall, vore tråkigt då det skulle vara skoj med nått annat lite mer ovanligt Har som sagt inga guppy hanar i tanken på bra länge

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Det brukar inte vara så svårt att minska trycket från luftpumpen. Fixa bara något som kan strypa syreslangen.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Mathias G
          • June 2015
          • 190

          #5
          Tack, det ska jag testa med. Jag behöver ingen filtrering direkt när dom är så små eller ? Räcker det med att hålla vattnet syresatt? Sen ibland byta ut lite
          vatten?

          spännande på vad det kan vara, då jag inte tror det är Guppy. Dom ser inte ut som guppy ygenl i mina ögon iallafall hoppas dom små liven överlever
          Senast redigerad av Mathias G; 14 January 2017, 16:25.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Nej det behövs ingen filtrering men det finns ju många bra och billiga svampfilter som man kan koppla till luftpumpen.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Mathias G
              • June 2015
              • 190

              #7
              Sant, får kolla det vid senare tillfälle, nu är jag bara så glad att jag lyckades rädda dem
              Man kan väl säga att filtret dom fastnade i räddade deras liv på sätt och vis, annars hade dom nog blivit mat relativt snabbt , snacka om tur i oturen

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #8
                Om de inte ser ut som guppys så är de väl inte det. Men vill påpeka att det annars kunde ha varit det trots att du tog bort hanen för någon månad sedan. Guppyhonor kan producera yngel flera gånger på en befruktning.

                Kommentar

                • Mathias G
                  • June 2015
                  • 190

                  #9
                  Jo de var ju de jag skrev också , men det var flera månader sen sista Hanen försvann

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    #10
                    Ursprungligen postat av kardinaltetran
                    Jo de var ju de jag skrev också , men det var flera månader sen sista Hanen försvann
                    Ja, sant. Men i snitt sparar de till 6 omgångar yngel. Som längst kan de spara i 9-10 månader!

                    Men vore roligare om det är en annan fisk

                    Kommentar

                    • Mathias G
                      • June 2015
                      • 190

                      #11
                      Det var som fasen , så länge ?? Ja men då kan de mycket väl vara guppys, men jag hoppas ju på att nått annat

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Tips - denna tråd är inlagd i kategorin Akvarier och tillbehör så diskutera gärna filtrering etc. men inte fiskarna
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Tips - denna tråd är inlagd i kategorin Akvarier och tillbehör så diskutera gärna filtrering etc. men inte fiskarna
                          Jag har inte studerat zoopets regler, så det var okänt att intressanta bifrågor inte är välkomna

                          Sedan tänker jag att frågan kring hur filtrering etc ska inhandlas / planeras i hög grad kan påverkas av vilken fisk det rör sig om.

                          ​​​​Men ok, tipset har gått fram

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Ursprungligen postat av LoGeek

                            Jag har inte studerat zoopets regler, så det var okänt att intressanta bifrågor inte är välkomna

                            Sedan tänker jag att frågan kring hur filtrering etc ska inhandlas / planeras i hög grad kan påverkas av vilken fisk det rör sig om.

                            ​​​​Men ok, tipset har gått fram
                            Forumregel 3/ På rätt plats.
                            Skriv ditt inlägg i rätt ämnesavdelning/kategori (inlägg som ligger fel kommer att plockas bort). Vet du inte var du skall skriva ditt inlägg så lägg in frågan i kategorin - "Vilken kategori" - så kommer ditt inlägg att flyttas till rätt kategori.
                            Om du har flera frågor som passar in i olika kategorier - så dela upp frågandet och lägg in dom i resp. kategori. Detta ökar chansen att få ett bra svar eftersom det ofta är så att "experterna" ofta bara kollar och svarar i "sin" kategori - t.ex. växtexperter i "Växter och alger", diskusexperter i "Amerikanska ciklider" etc.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Om man vill diskutera allt i en tråd - varför inte starta en projekttråd.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...