Hur länge lever filterbakterier utan syre??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    Hur länge lever filterbakterier utan syre??

    KRIS!!!
    Pumphuvudet till mitt juwelfilter har precis pajat. Det hoppade inte igång som det skulle efter delvattenbytet i karet. Har tagit isär och rengjort det. Men nånting har tydligen hänt med det.
    Har petat i en extrapump så syre får de mina firrar. MEN... hur länge kan filtret vara utan syre innan bakterierna där dör. Jag åker in till min butik, NA i Norrköping, och hänger där på låset imorgon bitti. Tiden för det avstängda filtret blir då från ca 16.30 till nån gång på förmiddagen imorgon. Väl på plats i butiken vet jag att jag får förstklassig hjälp. Men alltså.. det blir ett antal timmar för filterbakterierna utan syre!!
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Inte länge när filtrermaterialet är inneslutet... Kan du inte få på en slang på extrapumpens insug och sen stoppa in andra änden på slangen i juwelfiltrets utblås, då kan du ju få cirkulation genom filtret
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Tack för svar. Ska kolla om det går. Om inte.. ska jag lyfta ut filtermaterialet redan nu och skölja ur det?
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av MonkanS
        Ska kolla om det går. Om inte.. ska jag lyfta ut filtermaterialet redan nu och skölja ur det?
        Ja

        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Jag har nu klippt av en bit av slangen till slamsugen som jag lyckats koppla ihop med reservpumpen. Har stoppat ner slangen i filterlådan och det fungerar förutom att den suger en massa luft. Men kan jag rädda filterbakterierna på så sätt är jag nöjd. Hoppas nu bara att det håller över natten så att det inte lossnar och trillar isär.
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #6
            Bild på hur jag gjort nu. Inte vackert. Men om det fungerar på så sätt så är det bra.
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #7
              Nu har det slutat suga luft, inte så mycket iaf, går väldigt tyst. Och verkar att fungera tillfredsställande. Halv storm i karet pga fullt utblås. Firrarna får motionera lite eller simma under stormen.
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Ja bara du får rörelse genom filtermaterialet så är det kanon Jag trodde du skulle stoppa ner slangen i hålet där juwelpumpen siltter annars...
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • MonkanS
                  • December 2011
                  • 861

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Ja bara du får rörelse genom filtermaterialet så är det kanon Jag trodde du skulle stoppa ner slangen i hålet där juwelpumpen siltter annars...
                  Huvudsaken är att det fungerar... hahaha...
                  Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                  Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Bekymret är egentligen inte att bra bakterier dör. Det kommer att finnas nog kvar för att snabbt kolonisera filtret när cirkulationen kommer igång. Det som händer i filtret när cirkulationen stannar är att de ordinarie bakterierna kör på så länge syret räcker. Sen kommer de att lägga av och börja dö av. Då har det i stället blivit fint läge för syreskyende, anaeroba bakteriet. Mycket mat och rätt miljö, bara att köra på.

                    De bryter ner diverse jox men måste hämta syre nånstans till det. Till att börja med plockar de syre av nitrat med kvävgas som biprodukt. Det är inget att sörja över, ofta finns det överskott på nitrat och just den där processen används i en del filter. Problemet uppstår när nitraten är slut och bakterierna fortfarande är syrehungriga. Då ger de sig på svavelföreningar i stället med svavelväte som avfall. Kör man då igång ett filter där det finns svavelväte och får ut det i akvariet... Inte bra, absolut inte bra.

                    Har filtret stått lät säga en timmer eller mer så kan det vara säkrast att öppna det och skölja ur filtermaterialet. Då blir man av med giftigt svavelväte och de bakterierna som man vill ha kommer snart igång igen.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • badpitt
                      • December 2015
                      • 53

                      #11
                      Har du ett inkört akvarium är det ju lättare att göra rent filtret, bakterierna lär komma tillbaks snabbt via akvariet.

                      Kommentar

                      • MonkanS
                        • December 2011
                        • 861

                        #12
                        Bra att detta problem blir diskuterat här.. :-)
                        Det kan ju vara fler än jag som drabbas av liknande problem.
                        Svar: Ja, jag har ett väl inkört akvarium. Så det kan nog hända att jag av säkerhetsskäl tar upp filtermassan och sköljer ur det i vilket fall som helst innan jag kör igång det igen.
                        Fick hjälp med vad som var felet med min pump. Det är impellern som gått sönder så att den inte kunde snurra som den ska. Det går att laga tillfälligt med superlim. Har gjort så nu och den får nu ligga på tork till imorgon iaf innan jag testkör den igen. Ny impeller är beställd genom min butik.
                        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                        Kommentar

                        • MonkanS
                          • December 2011
                          • 861

                          #13
                          Problemet är nu avhjälpt. Det hjälpte inte med att laga impellern. Det var någon slags obalans i det hela. Nytt pumphuvud är nu inköpt och installerat. Tack och lov hade han en sådan hemma i butiken. För säkerhets skull tog jag upp filtermassan och sköljde igenom ordentligt efter konstens alla regler. Men ska nu ha lite extra koll på nitriten för säkerhets skull. Men tror inte att det ska vara någon fara med det. Så nu ska nog allt vara frid och fröjd till nästa gång....
                          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                          Kommentar

                          • KJE
                            • August 2013
                            • 1066

                            #14
                            Ursprungligen postat av MonkanS
                            Problemet är nu avhjälpt. Det hjälpte inte med att laga impellern. Det var någon slags obalans i det hela. Nytt pumphuvud är nu inköpt och installerat. Tack och lov hade han en sådan hemma i butiken. För säkerhets skull tog jag upp filtermassan och sköljde igenom ordentligt efter konstens alla regler. Men ska nu ha lite extra koll på nitriten för säkerhets skull. Men tror inte att det ska vara någon fara med det. Så nu ska nog allt vara frid och fröjd till nästa gång....
                            Vad skönt att det löste sig för dig, hoppas allt fortsätter att vara som det ska
                            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                            Kommentar

                            Arbetssätt...