Växter av olika slag (Asien + några få undantag)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    Växter av olika slag (Asien + några få undantag)

    * Uppdaterad då vissa arter är fixade*

    Jag behöver växter. Många.

    Ska starta upp nytt kar och hade nästan ingenting hemma förutom en massa gräs jag inte ens minns vad det är för sort, och enorma mängder skabbig javamossa...
    Har köpt en del men de är små och det tar lång tid innan de får någon vettig storlek.


    Jag hade gärna bytt men tills jag har fått något att ens byta med/sälja, får jag köpa istället...
    Men skulle någon vilja ha en Echinodorus bleheri (just nu i aningen större format än butiksstorlek) eller ett gäng Alternanthera cardinalis (jag har styckat en butiksköpt och de växer på bra och har börjat bli rätt röda) så finns de och ska ut så fort jag kan ersätta dem.
    Likaså finns en del Hygrophila polysperma rosanervig som tar sig fint men är något små fortfarande.
    Finns massor av något jag tror är Sagittaria subulata men minns inte säkert... :S
    Har ett gäng Rotala colorata om jag kan få dem att ta sig. (Blir chockrosa med bra ljus och CO2 men hyfsat rosa även annars).


    Jag vill ha skott/toppskott/rotstock - till vettiga priser. Annars kan jag ju lika gärna köpa från butik... Men givetvis kan jag betala lite mer för större exemplar - "hela" plantor.
    Helst inga små odjur eller andmat med - men det behövs ingen garanti, jag går igenom dem noggrannt.



    Endast asiatiska arter - med undantag för arter som är så förvillande lika asiatiska sådana, att de kan smyga in under falsk identitet.
    Plus någon enstaka kosmopolit. Hellre bredbladiga än "fluff".

    Behovet är troligen ganska konstant så även om annonsen blir gammal, är det troligtvis alltid aktuellt.


    Arter/eller hela släkten; (jag är även öppen för annat utöver dessa men det är de jag kommer på just nu. Troligen rensar jag ut arterna när jag fått överblick över vad jag vill ha kvar i karet när det börjat växa till sig)

    * Cryptocoryne - usteriana, petchii, nevillii, möjligen andra. Speciellt bruna eller rosa.
    * Bucephalandra - samtliga. Men gärna de ovanligare.
    * Murdannia keisak
    * Staurogyne sp. bihar
    * Pogostemon helferi - mina gick åt pipan...
    * Salvinia natans - Jag hade föredragit Frogbit men fel världsdel...
    * Nymphoides hydrophylla - min tar sig inte riktigt...
    * Blyxa japonica - har för lite :S
    * Nymphaea lotus - (Helst röd) Egentligen hör den inte hemma här men jag är sugen...
    Senast redigerad av Bambikill; 01 July 2020, 16:05.
  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    #2
    Har du CO2 och/eller bra ljus? Det påverkar ju färgen på Alternanthera.

    Ursäkta för off topic.
    Senast redigerad av Fiskburken; 23 June 2020, 01:53.

    Kommentar

    • Bambikill
      • August 2014
      • 384

      #3
      Ursprungligen postat av Fiskburken
      Har du CO2 och/eller bra ljus? Det påverkar ju färgen på Alternanthera.

      Ursäkta för off topic.
      (Jag går off topic typ 99,99 % av tiden så... haha)

      Normalbra ljus har de men ingen CO2 - ingenting fungerar eller är igång här just nu eftersom typ allt är i omstartsskede (inte haft något större kar igång på åratal) och ingenting går som det ska... Alternantheran och Echinodorusen ryckte jag åt mig i förbifarten i butik när jag precis bestämt mig för att få igång ett kar med lite storlek, behövde fler växter då jag flyttade över befintliga (få) fiskar till ett annat temporärt kar och inte hade bestämt mig för vilken världsdel jag ville köra på. Och nu blir de ju fel...

      Jag vill testa CO2 men jag har lite nojor och fobi när det kommer till kolsyrepatroner... Om du kan något om saken kan du väldigt gärna kika på tråden jag skrev om saken i någon forumavdelning för jag har noll koll. Och är lite smått hysterisk med den biten. Jag har jobbat med giftormar, krokodiler och annat - men är livrädd för så fåniga saker som fluglarver och kolsyrepatroner... (Jag har dock anledning till det, tycker jag. Morsan har skrämt upp mig... Jag vågar inte ens ha en sodastreammaskin...)

      (DÄR har vi off topic... lol)

      Kommentar

      • Fiskburken
        • March 2019
        • 198

        #4
        Ursprungligen postat av Bambikill

        (Jag går off topic typ 99,99 % av tiden så... haha)

        Normalbra ljus har de men ingen CO2 - ingenting fungerar eller är igång här just nu eftersom typ allt är i omstartsskede (inte haft något större kar igång på åratal) och ingenting går som det ska... Alternantheran och Echinodorusen ryckte jag åt mig i förbifarten i butik när jag precis bestämt mig för att få igång ett kar med lite storlek, behövde fler växter då jag flyttade över befintliga (få) fiskar till ett annat temporärt kar och inte hade bestämt mig för vilken världsdel jag ville köra på. Och nu blir de ju fel...

        Jag vill testa CO2 men jag har lite nojor och fobi när det kommer till kolsyrepatroner... Om du kan något om saken kan du väldigt gärna kika på tråden jag skrev om saken i någon forumavdelning för jag har noll koll. Och är lite smått hysterisk med den biten. Jag har jobbat med giftormar, krokodiler och annat - men är livrädd för så fåniga saker som fluglarver och kolsyrepatroner... (Jag har dock anledning till det, tycker jag. Morsan har skrämt upp mig... Jag vågar inte ens ha en sodastreammaskin...)

        (DÄR har vi off topic... lol)
        Svarar här då jag inte hittar tråden du nämner. Nä alltså, jag kör inte koldioxid själv. Jag fuskar med en kemisk tillsats EasyCarbo, vilken dessutom snabbt blir giftig i för höga koncentrationer, så man får hålla sig till angivna mått. Jag vet inte om denna tillsats skulle göra Alternantheran röd nog i din smak Jag får någon typ av höströd-rosa färg som skiftar till gult där ljuset inte når bladen helt, men det kan som sagt bero på ljuset i mitt fall som är halvbra.
        Senast redigerad av Fiskburken; 24 June 2020, 00:33.

        Kommentar

        • Fiskburken
          • March 2019
          • 198

          #5
          För att illustrera mina Alternanthera-färger:
          Klicka på bilden för större version

Namn: akvjuni.jpg
Visningar: 65
Storlek: 428,0 KB
ID: 2418901
          Senast redigerad av Fiskburken; 24 June 2020, 16:37. Anledning: Bytte ut algbilden till en från idag

          Kommentar

          • Bambikill
            • August 2014
            • 384

            #6
            Ursprungligen postat av Fiskburken

            ...Svarar här då jag inte hittar tråden du nämner....
            Jag gillar färgen på dina Jag älskar röda växter - alla nyanser från blekrosa och rost till knallröd och hysteriskt skrikig chockrosa (fick ett gäng skott av Rotala sp. colorata som bonus av en privatsäljare och det ska bli spännande att se om jag kan få till den riktigt galet rosa färgen men riktigt så bra blir det ju självklart inte utan CO2 och bra ljus. Har dock tänkt sätta dem i det enda starkt upplysta hörnet av karet jag tänkte knåpa ihop) men jag väljer helt efter världsdel den här gången så utbudet blir ju begränsat till viss del.

            Så det är därför Alternantheran ryker så fort jag har tillräckligt med annat. Jag bara tänkte att jag skulle få till mer av den, och gärna rödare, innan jag typ byter den med någon mot något annat som passar, eller vad jag nu gör. Styckade den och planterade om den i tempkaret för växter och den började växa på och bli rödare direkt när jag tog bort den från fisk-tempkaret som är mörkare och har tätt och rörigt med växter.

            Jag är sjukt sugen på "Orange Juice" varianten av Rotala (rotundifolia). Den är vansinnigt cool. Men vet inte hur bra det skulle kunna bli eller hur pass trevligt färgen skulle kunna poppa i ett svartvattenkar (även om den isf kommer att stå i ett ljust område).

            Sprang inom Hornbach idag och skaffade några växter till - det blir en jäkla röra av arter just nu men jag har hellre för många och sedan sållar när jag ser vad som passar bra till hur jag tänkt mig det hela. Och just nu behövs snabbväxande grejer till att börja med. (Och Microsorum, Cryptocoryne, Lagenandra och Bucephalandra växer ju så jäkla långsamt att jag måste ha annat för att fylla upp i början).


            Det med CO2 var att jag har noll koll på hur det funkar då jag är livrädd för kolsyrepatroner och därmed aldrig vågat prova att ha det. Men jag hittade ett DIY-kit i mina gömmor och funderade på att prova på det men jag råkade läsa om någon person vars hemmabyggesystem hade exploderat och då blev jag skraj för det också :P
            Så jag frågade om någon hade lite kunskaper om saken. https://www.zoopet.com/forum/forum/-...ver-hj%C3%A4lp
            Jag vet att jag nojar i onödan men jag kan inte hjälpa det, jag har tvångstankar om att skiten ska flyga i luften... haha

            Kommentar

            • Fiskburken
              • March 2019
              • 198

              #7
              Ja, jag skaffade också alldeles för många växtarter ett tag. Det hör visserligen ont i hjärtat att kassera hela arter men det ser betydligt bättre ut när jag inte tvångsinklämt dem och det finns tydliga avgräsningar var en grupp slutar och en annan tar vid. Tyvärr har jag väl fortfarande för många ovan så det blir fler som kommer ryka.

              Har rotala rotundifolia standard i karet. Väldigt nice men man kan bli irriterad när den konstant försöker invadera omkringliggande växtgrupper. Antar det blir lättare om den har annan färg än angränsande växter och den kanska växer saktare om den inte är grön också.

              Jag passar bollen på CO2-frågan till någon annan, det skulle bli för mycket spekulerande och killgissningar från min sida. Avser skaffa riktig CO2 någon gång men det gäller att ha plats för det som så mycket annat.

              Kommentar

              • Bambikill
                • August 2014
                • 384

                #8
                Ursprungligen postat av Fiskburken
                Ja, jag skaffade också alldeles för många växtarter ett tag. Det hör visserligen ont i hjärtat att kassera hela arter men det ser betydligt bättre ut när jag inte tvångsinklämt dem och det finns tydliga avgräsningar var en grupp slutar och en annan tar vid. Tyvärr har jag väl fortfarande för många ovan så det blir fler som kommer ryka.
                Man kan ju dock byta och sälja när man vill bli av med något Så har jag alltid gjort när jag bytt ut - eller ansar. Det blir billigare för alla att dela med sig till vettiga summor Minns en gång när jag fick hem 2+ dl frogbit för 20 kr plus porto... en annan säljare sålde för 20 kr styck (alltså per... rosett eller vad som nu är korrekt att kalla dem)... Den generöse killens motivering var att akvariehobbyn är dyr och om alla vore mindre giriga och ville hjälpa varandra, vore världen trevligare Sådana människor gör en glad.
                Och att kasta anset är ju dumt, det blir ju nytt av det och ett par kronor in här och där - räcker till att skaffa nytt till sig själv

                Men jag håller med, det är snyggare att få till något enhetligt än att ha en grönsakssoppa. Men jag har svårt att se det framför mig tills jag verkligen har det framför mig :P Så jag köper på mig för mycket och planerar när jag kan rumstera runt IRL. Fast nu har jag ju dock en klar bild av "basen" som helt enkelt måste bli bredbladiga växter som fixar låg belysning - och hålla mig till ett fåtal arter som kan få stå under belyst område. Och det är dem jag är lite tveksam över - så jag får köpa lite extra.
                Men jag frossar i Bucephalandra just nu Har aldrig haft några förut men föll som en fura när jag såg några.

                Men jag har svårt att tygla mig för jag vill ha ALLT. Jag älskar växter... Och jag vill egentligen ha tonvis med kar - men jag orkar inte sköta det om det blir för många, så jag tvingar mig själv att begränsa mig. Och eftersom jag prompt vill ha ett biotopkar den här gången, får jag välja efter geografi. (Stör mig egentligen på att arterna inte är från exakt samma områden men ska jag begränsa mig SÅ mycket, blir det för svårt för mitt habegär... haha)
                Jag får skaffa ännu fler krukväxter istället. (Även om jag drunknar i dem också snart).


                Just med röda växter tycker jag att det verkar ha poppat upp massor med nya varianter som tycks få ganska rejält med färg även utan CO2 och optimal belysning. Så tycker jag inte alls att det var, säg, 8-10 år sedan. Då var det nästan omöjligt att ha röda växter utan det. Jag såg en Ludwigia på Hornbach som var nästan helt illröd trots moderat belysning och utan CO2. Och den hade tydligen stått i skyltkaret ett bra tag, sade expediten.

                Kommentar

                • stefant
                  • January 2009
                  • 783

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bambikill

                  Man kan ju dock byta och sälja när man vill bli av med något Så har jag alltid gjort när jag bytt ut - eller ansar. Det blir billigare för alla att dela med sig till vettiga summor Minns en gång när jag fick hem 2+ dl frogbit för 20 kr plus porto... en annan säljare sålde för 20 kr styck (alltså per... rosett eller vad som nu är korrekt att kalla dem)... Den generöse killens motivering var att akvariehobbyn är dyr och om alla vore mindre giriga och ville hjälpa varandra, vore världen trevligare Sådana människor gör en glad.
                  Och att kasta anset är ju dumt, det blir ju nytt av det och ett par kronor in här och där - räcker till att skaffa nytt till sig själv
                  Absolut, men att ha tid till det...

                  Kommentar

                  • Bambikill
                    • August 2014
                    • 384

                    #10
                    Ursprungligen postat av stefant

                    Absolut, men att ha tid till det...
                    Mja, så jobbigt är det ju inte Tjocka ziplock eller fryspåsar - i med växter och lite fukt - ner i en liten kartong (vissa har så suveräna sådana att jag sparar dem för sådana syften )
                    Har du något du vill bli av med eller byta som passar mina önskemål - skicka ;D Jag upptäckte idag att vissa av mina inköpta strukit med för att det gått för lång tid med alla mina problem med uppstarten av det nya... Mina dao noi har smält bort... buhuhu
                    Ska göra av med min hyfsat välväxta Echinodorus och övrigt från fel världsdel, så fort jag kan flytta över fiskarna från sitt tempkar till det nya. Försökt kontakta en snubbe i min stad som säljer växter men inte fått svar... Hade akut behövt fler crypter och javaormbunke... Jag får väl köpa i butik.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...