Pirayor köpes

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zebba
    • March 2017
    • 2

    Pirayor köpes

    Hallå, jag har precis skaffat mig ett nytt akvarium med Pirayor igen, 25-30 år sen sist. Om det finns någon som tänker göra sig av med sina så är det intressant med rödbukade Pirayor. Även matfisk till dem är intressant.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Nu är det iofs både olagligt och onödigt att mata med levande fiskar.
    Senast redigerad av stefanr72; 17 March 2017, 20:34.

    Kommentar

    • Frekr
      • March 2017
      • 8

      #3
      Ursprungligen postat av stefanr72
      Nu är det iofs både olagligt och onödigt att mata med levande fiskar.
      Kanske ts tänkt att försiktigt avliva matfisken med en jätteliten klubba innan den ges till pirayorna?
      PS. Swim begick alltså lagbrott igår när swim plockade upp flytväxterna innan de yngelätande scalarerna.. DS.
      Senast redigerad av Frekr; 21 March 2017, 09:08.

      Kommentar

      • stefanr72
        • November 2010
        • 1026

        #4
        Ursprungligen postat av Frekr

        Kanske ts tänkt att försiktigt avliva matfisken med en jätteliten klubba innan den ges till pirayorna?
        PS. Swim begick alltså lagbrott igår när swim plockade upp flytväxterna innan de yngelätande scalarerna.. DS.
        Sluta tramsa. Varför köpa levande fisk om man ska avliva dem innan matning?

        Kommentar

        • Frekr
          • March 2017
          • 8

          #5
          Ursprungligen postat av stefanr72

          Sluta tramsa. Varför köpa levande fisk om man ska avliva dem innan matning?
          För att inte bryta mot lagen? Jag ser att detta inte är första tråden du besökt bara för att påpeka "olagligheter".

          Kommentar

          • stefanr72
            • November 2010
            • 1026

            #6
            Ursprungligen postat av Frekr

            För att inte bryta mot lagen? Jag ser att detta inte är första tråden du besökt bara för att påpeka "olagligheter".
            Det tror du inte ens på själv. Och vad är felet med att påpeka att något är olagligt och även ytterst olämpligt? Enda anledningen till att mata med levande fisk är för att han tycker det är fräckt. Pirayorna kräver det inte.

            Kommentar

            • Zebba
              • March 2017
              • 2

              #7
              Hade ingen aning om att t o m sånt här var olagligt.
              Och NEJ, jag gör det inte för att jag tycker det är fräckt utan för att det ska bli så naturligt som möjligt.
              Och så hade jag Pirayor när jag var yngre, för ca 25 - 30 år sen i flera år, när jag gjorde mig av med dem så gick de till Kolmården.
              På sommaren när jag hade båt så fiskade jag upp abborre och Gädda och gav dem, men det kanske var olagligt det med att ha ihjäl dem och ta hem dem och mata dem med det? Men kom gärna med förslag som inte innefattar, räkor, fisk från fiskdisken, fiskrens från mataffärerna, stora pellets och nöthjärtan och dyl.
              Senast redigerad av Zebba; 29 March 2017, 21:02.

              Kommentar

              • stefanr72
                • November 2010
                • 1026

                #8
                Död insjöfisk är helt okej enligt lagen. Men den bör frysas för att döda eventuella parasiter. Och karpfiskar kan visst orsaka bristsjukdomar. Ett akvarium är aldrig naturligt för fisken, så utfodringen behöver heller inte vara naturidentisk. Och de äter dött bete även i naturen. Jag har fångat hundratals pirayor med fiskbit som agn..

                Kommentar

                Arbetssätt...