Hej på er och välkomna till mitt första blogginlägg här på zoopet.

Här kommer ni få följa mina fiskars vardag med allt från mat och vattenbyten till ett eventuellt försök till träning och eventuellt lekförsök. Mitt gäng av fiskar består för tillfället av 9 Neontetror och 10 Glödbandstetror. även 5 amanoräkor finns i karet

Glödbandstetra

Vad har hänt förut:
8/8-15 startade jag upp mitt första akvarium som är ett juvel rio 125 med orginalpump och lysrör. gruset är vad försäljaren kallar nanogrus/lergrus men en vän till mig kallar soil eller något sådant. akvariet har även växter och tre stenar och rötter i olika storlekar. Ett par dagar efter kom 10 Neontetror hem till mig som första invånare och av dessa är det nu 9 st kvar. Ett par veckor efter kom 10 Glödbandstetror och anslöt sig till gruppen vilket har funkat super bra. Dom kommer alla väl överens med varandra och även med dom fem amanoräkorna som städar riktigt duktigt.

Bilden visar akvariet för ca en månad sedan

Nu:
För tillfället är karet drabbat av grönalger och ganska rejält av det också så vi kämpar lite med det jag och fiskarna. Tänkte rensa ytan om bara en liten stund på grönt och kolla över alla växerna så jag kan göra något åt dom också. Det här med tidningspapper har jag inte fått att funka något vidare med att få upp hinnan men jag skopar upp den istället med ett vanligt plastglas vilket funkat mycket bättre, vattenprover ska också tas idag. Resultat på det kommer imorgon om någon önskar se.

Jag själv: Jag som skriver här är en glad nybörjare som ser fram emot att lära mig mer om fiskar och akvarium i stort och njuta av tiden tillsammans med dom fiskar jag redan har.