Förra gången jag hade akvarium var under tiden som elefantsnäckorna kom in i hobbyn. De är så vackra och jag samlade på mig några arter. När jag nu skaffade akvarium igen så var ju elefantsnäckorna det första på min önskelista.

MEN det verkar numera vara svårt att få tag i rena arter. Jag vill så gärna ha de som kallas orangea elefantsnäckor, de har en illgul kropp med svart skal och kontrasten är så fiin. Först köpte jag fyra ungar av en privatperson, men upptäckte snart att två av dem hade en blekare och spräcklig kropp. Jag kan bara dra slutsatsen att de är korsningar, för när de först kom in i hobbyn och jag skaffade dem så var de alla sådär illgula som jag vill ha dem. Jag accepterade att jag gått på en nit och började leta vidare efter okorsade snäckor. Inbillade mig att det skulle vara bättre att köpa i en djuraffär och hittade en som kunde ta hem dem åt mig. I butiken låg alla snäckor utom en indragna i skalet, men jovisst; den var sådär gul som de ska vara. Jag köpte sju stycken för 60 kr/st, ett pris som de helt klart var värda då jag så gärna ville ha dem. Men vad hände när jag kommit hem? Det var bara den där ENDA snäckan som var sådär gul. Resten har blekare, spräckliga kroppar.

Jag är såå besviken, inte bara för att jag har lagt ut mycket pengar på snäckor som jag inte vill ha utan även för att de nu tar upp plats i mina akvarium och eftersom jag inte vill ha korsningar så kan jag nu inte köpa okorsade snäckor om jag nu skulle stöta på dem, för de skulle bara korsa sig med mina korsningar.

När jag ser bilder på andras akvarium så har de massa elefantsnäckor tillsammans. Jag förstår att man älskar denna snäcka och att man vill ha så många arter som möjligt, för jag känner exakt likadant. Men varför denna likgiltighet inför alla korsningar som uppstår? Redan nu upplever jag en omöjlighet att få tag på en av de vackraste elefantsnäckorna som finns, för att den fina färgen som den egentligen har har börjat korsas bort. Och jag som älskar dessa snäckor får så ont i hjärtat, för jag verkar vara den enda som bryr sig.