"Vilken konstnär!", tänker jag, och känner hur jag dras in i en stark längtan efter att kunna skapa...så levande...så djupt...så spännande och ändå underskönt harmoniskt i samtidigt enkel naturlighet!
Mats egen beskrivning (och underbara bilder!) ger min själ lugn! Jag vill ha detta! Jag vill ha det hemma hos mig!

Ursprungligen postat av Mats Bryzell
I inlägg nr. 101, på förra sidan, har jag lagt in några bilder på hur 70-kuben ser ut i nuläget. Det är verkligen en helt annan process att inreda en kub. För det första beror det ju givetvis på vad man skall ha i sitt kar och vilka typer av inredning man tycker om, och sedan gäller det att skapa rymd i ett ganska svårinrett format.
När det gäller rötter och växter så tycker jag att det blir bäst resultat när man får en känsla av att; "här har det vuxit och pyrt rätt länge" (så, glöm att det ser alldeles nyplanterat ut på bilderna - det gosar snart till sig).
I ett normalt kar, som är längre, blir det ganska givet hur man placerar rötter, växter och stenar - man placerar dessa allt som oftast utefter bakrutans mått och jobbar framåt, mot frontglaset. Ofta glömmer man gavlarna - och det är en detalj som man snabbt blir varse om i en kub - här har vi ju likadana mått hela vägen runt. Det gäller alltså att tänka i extrem 3D. Därför har jag placerat, nästan "jobbiga" rotdetaljer ganska nära frontglaset, så att man skall få en förvillande känsla och fråga sig; "var börjar frontglaset?"
Sedan har jag täckt den vanliga "sandgården" som oftast hamnar mitt i karinredningar och istället flyttat centrumfokus en bit upp i karet - man kan alltså se bakrutan i mitten av karet och en bit upp. Detta bidrar till att man nästan sugs in i burken och liksom vill titta på vad som finns där borta, där inne, där bakom...
Ja, detta var bara några tankar kring kub-inredning, och en liten beskrivning på hur jag har funderat kring detta kar och dess inredning...
Tack gode Gud för Mats!

Mm, då var det bara att börja då!