En längtan börjadar bli verklighet. Mitt första egna akvarium!
Fick hem mammas fina gamla akvarium som nästan alla syskonen haft i olika omgångar. Det har bott olika uppsättningar fisk, hamstrar och råttor i det. Senaste hyresgästen var yngsta lillasysters råtta... som hade lämnat spår...

Nu skulle här städas, testas om det var vattentätt och så komma igång...
...men jag visste ju ingenting...
Letade mig fram till en massa information på nätet...och hittade zoopet! Massor av information om i princip allting!
Glad i hågen började jag läsa...och läsa...och läsa...och låna en bunt böcker på bibblan...och läsa.
Phu!
Jag skulle troligen ha ihjäl fiskarna!
...och nu hade jag blivit galet sugen på räkor också!
Kunde inte vända mig till min älskade familj med alla nytillkomna farhågor, då alla deras vatteninblandade akvarieförsök avslutats av en anledning innehållande sjukdom och död.

Ville inte göra som dom...
De hade lärt sig av sina misstag vartefter tills de lessnat av allt som gick snett hela tiden, för att inte tala om alla dödsfall.
Mina inneboende skulle inte behöva gå samma öde till mötes...iaf inte om jag kunde hjälpa det!

Har nu skrivit ned så mycket anteckningar att jag gjort slut på ett block och börjat på nästa...men känner mig ändå inte trygg i skorna. :-/
En bok rekommenderar något som en annan talar emot med kraft. För varje ny sak jag sätter mig in i, förundras jag över hur allt hänger ihop...fast i tusen förgreningar och hur viktigt det kan vara med bokstavligt mikroskopiskt små detaljer.
Det gör mig sugen på mer!
Jag vill bli en, åtminstone hyfsat, duktig akvarist!
Känns lite högt kastat, men senaste veckorna har mina kunskaper ökat med sisådär en 1000%.
Nej, det var inte en nolla för mycket!

...och detta så oändligt mycket tack vare er, här på zoopet!

Idag fick jag svar på frågor jag inte vågat ställa tidigare (för att inte verka alltför superkorkad). Svaren var konkreta, tydliga, enkla och skrivna med vänlig respekt!
Det betydde sååå mycket!
Jag andas lättare andetag. Jag behöver inte vara doktorand i akvaristik eller äga alla dessa jättemånga prylar inför alla utifallatt, för att få börja med akvarium!
Vilken lättnad!

Lösningarna finns -och det är möjligt att räkor och fiskar kan få det riktigt trevligt i mammas gamla akvarium till sist!