Jag tror mig kommit på vad felet kan ha vart i dotterns akvarium. Och båda problemen är nu åtgärdade.

Problem 1*
Kamphonorna. Eller ska jag säga "Selma I" och "Selma II" (ni vet Fridolf och Selma tidningen). Båda Selmorna var lika korpulenta som Fridolfs Selma... Alltid så feta att äggröret stack ut. Sökte av varje skrymsle efter mat. De var rätt elaka mot albino pansarmalarna som är kvar fick jag se. En av de två som är kvar har blivit kritvit och skäggtömmarna är nästan borta. Lätt medtagen men äter ändå och simmar runt. Tacka fan för att den ser medtagen ut. Båda kamphonorna försökte sno maten (maltabletten) framför näsan på denne och det är inte omöjligt att skäggtömmarna blivit av nafsade på så vis. Att de dessutom "noppade" då och då på malen gjorde ju inte saken bättre. Kanske är det de som låg bakom Ottons försvinnande med. Igår flyttade båda Selmorna till nytt hem.

Problem 2*
Den gamla termostaten verkade inte fungera. Glapp kanske? En ny införskaffades igår i alla fall. Tempen har vart lite låg fick jag se. Legat runt 22-23 grader. Men om man går in i en butik kan det liksom råka bli lite mer.
Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0177.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,8 KB
ID: 2345635

Fixade lite med akvariet igår. Tillsatte sand i framkant och hade i växtgödningen jag köpte. Hygrophilan har växt en hel del men man ser näringsbristen i bladen. Tryckte ner rot stickor när de planterades men vet inte om jag tycker stickorna var något vidare??
Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0181.jpg
Visningar: 1
Storlek: 72,8 KB
ID: 2345636
Både Hygrophilan och "Vattenpesten" tar mycket näring via bladen så därför kompletterade jag med flytande gödning med. Vattenpesten har jag trimmat ner då de tog upp mer och mer av Hygrophilans ljus. Hoppas på bättring. Annars får jag beställa hem PMDD. Men den där växten ni ser till vänster i akvariebilden... Hmm... Den är jag inte direkt imponerad av. Växer ingenting och ser mer ut som en kålplanta...

Dotterns akvarium i helhet idag.
Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0180[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 201,2 KB
ID: 2345637

Hoppas även att endlershonan som går i yngelvaggan nu ska föda snart. Ser ut som om hon ska explodera när som helst! Det har fötts minst tre kullar i akvariet men inte ett enda yngel har jag hittat. Men nu håller vi tummarna att det blir några i vaggan. Dottern väntar med spänning.
Bifogade filer