Dotterns akvarium fungerar bra. Eller ja... något jäklarns humbug har det vart där i. Och jag har funderat, läst, checkat.. ja, allt som står i min fantasibulle har jag vänt upp och ner på. Men jag tror helt enkelt att det vart något vajsing med vissa fiskar.

Det började med en an mina indianplatys. Klassikern en hona magrar av. Uttjänad eller magparasit? Karantän och medicinerade alla tre platysarna mot ev. parasiter. Allt är frid och fröjd. Även kur i akvariet.
Efter några veckors avvaktande på nytt inköp (alla fiskar simmade på utan konstigheter) så kom det hem 5st albino pansarmalar. Två var ytte pytte små. Av dessa 5 är det bara två kvar. Det är de största som klarat sig. Troligen kanske det var så att tre var i dåligt skick redan från början. Det är enda lösningen jag kunde komma på. De minsta var knappa 2cm.

Vidare då... En Otocinclus Vittatus är spårlöst försvunnen. Även här är det den minsta av de två som köptes hem i samband med Endlers köp. Denna var ca 1,5cm. Något tunn var den men blev rätt snart välgödd.

Har städpatrull av några räkor och Anentome helena snäckor så ev. lik är snart borta.

Vidare dog den sista platyhonan och kvar har jag endast en fet hane. Dessa går ensamma. Kamphanen dog efter att ha fått storstryk av någon av honorna. Försökte rädda honom en en gång men denna gång var han för medtagen. Dottern är less på kamphonorna som smyger sig på endlersyngel. Konstanta smällfeta så de knappt kan simma ska de ändå fortsätta äta. Så dessa kommer förhoppningsvis en tjej att ta över inom kort.

Ja... det var nog den tråkiga delen. Den roliga delen är att jag har avvecklat rili-körsbärs räk korsningen jag hade. Nu skall jag göra om allt men nya fräscha räkor. Jag har köpt mig ett 19l Pacific m. lysramp som jag ska köra igång för räkor. Blue jelly, CR och gul sakura står på önskelistan. Jag ska köpa ytterligare två likadana Pacific akvarium till min ställning.

Ev. snäckor kommer odlas med. Jag hade verkligen velat ha äppelsnäckor men tyvärr så känner jag ingen som har dem längre... och så är det den där förbaskade EU-regeln. Hmpf!

Fortsättning följer...