Klicka på bilden för större version

Namn: Skärmavbild 2015-03-11 kl. 15.07.26.png
Visningar: 1
Storlek: 126,8 KB
ID: 2345576
Jag har ofta förundrats över alla dessa sanningar om vilka värden vattnet skall ha för malawiciklider etc.


Ok jag köper att dessa värden stämmer rätt bra med vad som är i Malawisjön. Men vem säger att det är det som fiskarna vill ha? Jag menar, vad har dom att välja på?

Tänk dig en gigantisk rödzebra som plockar upp dig från Sverige. Han har förberett ett litet Sverige åt dig i miniatyr som du kan underhålla honom i. Biotopriktig som han är så lägger han ner massor av pengar på att skapa november till dig…
Två månader senare så får du -20 grader och en Volvo 360 som vägrar starta… Vansinnig av ilska går du mot busshållsplatsen och upptäcker att en full plogbilschaufför givit dig ytterliggare 60 cm snö på garageuppfarten.
- Oj, han måste trivas såsom han färgar ut, tänker rödzebran och anstränger sig för att få snövallen att frysa till is. Det är kul att få ge svensken ett så naturligt liv som möjligt

Den gode rödzebran springer hela förmiddagen runt i olika affärer för att köpa ingredienserna till din mat. Det blir tacos, brunsås, pasta, fiskbullar, plättar och lite potatis. Efter 10 minuter i mixern så fryser han in lagom stora portioner som du och dina påtvingade kamrater får slåss om.

Rödzebran berättar stolt för sina kamrater om svenskarna. Dom vill gå och lägga sig klockan 22:30 och kliva upp 06:30 med 13 grader Celsius utanför täcket. Helst av allt vill dom jobba häcken av sig hela månaden för att kunna betala räkningarna från Ellos och Visa. Och när dom är på krogen så vill dom hellre få ett långfinger i synen än armar runt kroppen när dom snällt ber om en dans.
Har du fått några yngel på dom, frågar en av hans intresserade polare.
-Nej, inte ännu, jag fattar inte vad som är fel. Jag såg lite lektendenser i midsomras, men det var bara halvhjärtade försök. Det konstiga var att dom bildade nya par tillfälligt just då. Jag såg på morgonkvisten att honan färgade ut ordentligt och hanen gjorde dom klassiska skakrörelserna på huvudet. Det återkommer då och då, men sen händer det inget mer.

Nej tack, jag vill avsluta med ett par råd till er rödzebror där ute:
Om du plockar upp en svensk man och tittar i hans naturliga miljö och finner:

Polygam ungfödare
Temp: -20
bh : 95A
Hårdhet: Canal + …runt midnatt

Så betyder inte det nödvändigtvis att samme svensk inte skulle trivas med:

Monogam munruvare
Temp: +25
bh: 75D
Hårdhet: 2-3 gånger i veckan

…eller tvärtom.