Klicka på bilden för större version

Namn: Skärmavbild 2015-03-11 kl. 15.04.50.png
Visningar: 1
Storlek: 131,8 KB
ID: 2345575
Jag knäppte på skärmen och upptäckte att jag glömt stänga av uppkopplingen mot Internet igen. Varaktighet: 18 timmar och några minuter. Det var andra gången den här veckan. Förra gången var det ca 21 timmar. Jag kommer alltså få pröjsa för nästan 40 timmar outnyttjad ciklidtid bara den här veckan. Det finns bättre saker att lägga pengarna på.


Men alldeles uppenbart skall man inte lägga pengarna på Papegojfiskar. På ett känt akvarieforum hade ett nytt ämne tagits upp och jag läste den ena aggressiva inlägget efter det andra.
- bastarder… grisfisk… bomba akvariebutiken… hur kan man… otroligt… onaturligt... osv.
Någon stackare hade köpt sig en Papegojfisk och ville veta hur man får den att trivas på bästa sätt… Det skulle han inte ha gjort!

Jag vred mig lite på stolen så kappan kom precis i rätt vindriktning och började författa mitt inlägg i denna debatt.


"Jag kan inte fatta att man hanterar djur på detta sätt, att man sedan inte tar reda på dessa saker innan man köp…"

Jag blev lite skrämd av skuggan som rörde sig i ögonvrån.
- Jaha, är det bara du Affe, sade jag till den ena av mina hundar. Det är en Affenpincher som min fru ville ha för att schäfern är för stor att ha i knät. Affe har bara en pungkula så honom bör man inte odla på. För övrigt är bakbenen för långa och den platta nosen inte tillräckligt platt, så vi fick hundkräket billigt.

Jag fortsatte mitt inlägg: "… så borde man skämmas. Man kan ju fråga sig vem som egentligen …"

Jag tittade ner på Affe och fick en orolig känsla i magen.

"…köper någonting som aldrig naturen hade för avsik…"

Jag tittade på hunden igen… Affe sträckte lite på sin oproportionerliga kropp och tittade upp med sina bruna ögon.

"… skulle finnas."

Jag tänkte att det var skönt att någon annan hade gjort misstaget att köpa Papegojciklid innan jag hann göra det. Jag undrade hur många av dom tidigare debattörerna som tänkt likadant. Undrar egentligen hur många av dessa som överhuvudtaget kände till fisken innan debatten tog fart. Jag gjorde det inte i alla fall. Än mindre att det var en bastard eller grisfisk.

Nåja, tänkte jag, här kan hackas utan risk eftersom jag kryper i det trånga ledet bakom dom stora pojkarna.

"… så tycker i alla fall jag och det står jag för!"

Precis innan jag skulle klicka på "sänd" så slängde jag återigen ett öga på min hund. Någonting i hans utseende fick mitt pekfinger att stelna till ovanför vänster musknapp. Orden "bastard" och "onaturlig" viskades upprepade gånger i mina öron.
Insikten om min pinsamma upptäckt smög sig först sakta fram, för att sedan blixtsnabbt attackera mitt medvetande.
- Jösses! Jag har ju för fan en Papegojhund, sade jag högt för mig själv, samtidigt som jag kände hur moralen svällde till dubbel storlek. Långsamt flyttade jag muspekaren till knappen som hade beteckningen cancel.
Plötsligt släppte stelheten i pekfingret.