Klicka på bilden för större version

Namn: Skärmavbild 2015-03-11 kl. 14.56.42.png
Visningar: 1
Storlek: 271,6 KB
ID: 2345574
Jag ligger i min säng och tittar på skuggorna i taket och på väggarna. Det är slutet på november och nätterna är riktigt mörka. Men i dag 34 år gammal så föreställer inte skuggorna lakritstrollet eller Zeke varg. Nej inte någon av dom där läskiga figurerna som har givit mig så många sömnlösa nätter. I natt föreställer dom fiskar, akvariefiskar. Jag ser en diskus på väggen närmast fönstret. Alldeles bakom tv:n skönjer jag en scalare, osäker på om det var en altum eller snikvarianten. Möjligen en vf snik. På täcket ser jag en svärdbärare, det måste vara ett yngel, den är så…aha oj, jag har inget täcke på mig… på andra väggen ser jag…
Hur som helst så slog det mig att jag verkligen måste vara en akvarienörd. Hur kommer det sig egentligen? Jag har ju alltid hållit på med coola grejer, bilar hifi, datorer och sånt där elektroniskt eller mekaniskt.
Men nu, nä nu fjuttar man med växter och bakar räkmix och håller på. Jag blir lite orolig så fort en fisk snappar lite luft vid ytan eller att jag lyckas se någon liten tråd av en alg. Vattenbyte på minuten och mäter upp 15 teststickor av bara farten. Full fart ut på Internet och ställer frågor i närmaste forum.
Nej nej, jag är ingen akvarist jag bara råkar ha ett akvarium… eller två.
Akvarister går ju i fotriktiga skor har bruna kläder och yviga polisonger. Så ser även dom manliga akvaristerna ut, bortsett från att dom bär sandaler.
Jag är ingen akvarist, jag vägrar vara en akvarist. Det kan bara inte vara sant, eller….

- Jag kontrollerar avföringens utseende på varenda fisk
Men när min hund sitter med benen i kors och gnäller vid ytterdörren fattar jag ingenting

- Jag tar fram en ny scotchbright och tvättar framrutan varannan dag
Men jag tror det är en slump att det bara är mina kläder som ligger kvar i tvättkorgen medan hustruns är nytvättade

- Jag smakar på vattnet och känner av nitrithalten med två decimalers marginal.
Men jag inser inte att jag äter spagetti för femte dagen i rad.

- Jag ser på vattnets färg att ph ligger över 7
Men får en afrokam i ögat två dagar efter frugans frisörbesök.

- Jag köper mygglarver för 350 kr/kg
Men byter ut prislappen på hundmaten som kostar 250 kr/15kg
Är det bara att köpa ett par sandaler, eller? Jag måste nog inse faktum. Jag är nog en akvarist. Jo, jag ÄR en akvarist. Det är egentligen ingenting att skämmas för. Det är kanske inte naturligt i allas ögon, men jag är skapt så här. Folk får acceptera mig som jag är. Visst är man lite orolig över vad släkt och vänner skall säga, men jag tror dom redan har anat det. Min fru har skämtsamt fört det på tal några gånger. Jag har alltid svarat med ilska, men jag borde skatta mig lycklig med en sån förstående fru.
Epilog:
Nu har jag varit öppen akvarist i några månader. Det har gått över förväntan. Visst tappar man en del gamla kompisar, men jag har även fått en hel del nya. Man får visserligen stå ut med en del tråkningar på jobbet, men en del har faktiskt erkänt att dom själva hållit på lite i sin ungdom. Mitt förhållande har faktiskt blivit bättre. Sofie har till och med rullat lerkulor ihop med mig. Ibland ligger vi i sängen och hon läser högt ur ciklidbladet för mig.
Jag fick dessutom akvariesilikon i julas av min brorsa, Han hade även skrivit ett litet rim:
”Du är kanske inte så ball men visar stort mod
lajjar med fiskar i en kub
men du är ju trots allt min bror, mitt kött och blod
därför får du denna tub”
Det var inte långt till tårarna måste jag erkänna. Mina föräldrar vet ingenting ännu så jag skyllde på att jag lagade fönster på fritiden.

Nu för tiden behöver inte handla alla mina grejer på Internet längre, även om det fortfarande känns tryggast. Vissa saker köper man ju inte gärna direkt över disk om du förstår vad jag menar.
Jag rekommenderar er verkligen att sluta smyga. Var er själva, var öppna. Samhället kommer aldrig att acceptera oss om vi inte visar att vi finns och att vi är många. Det finns massor att göra. Vi måste blanda oss i det vanliga samhället. Är du nyvaken, säg inte att du har grus i ögonen. Säg att du har rådasand i ögonen! Använd inte isskrapan från biltema, använd din algmagnet (se upp i biltvätten bara) Det är alla dessa småsaker som får oss accepterade.
Jag vill avslutningsvis varna för en del saker ni bör undvika för att inte spä på dom fördomar som redan finns om oss.
# Säg hej då eller tjena mors som vanligt folk, försök undvika frasen guramihälsningar eller dylikt. Det ger inte bara en kräkreflex, det framställer oss i extremt nördig dager.
# Bjud aldrig på tetravin, välj hellre en flaska eller ”bag in box”
# Värm ditt te i kastrull eller i mikron, låt doppvärmaren vara kvar i akvariet.
# Ta bort dina ancistrus ur vattensängen. Köp antialgmedel istället.
# Glöm att det är bra att prata med växterna, det ger dig bara kallsupar och dålig andedräkt.

Var stolt över dig själv!