Mars 2003
Frontosorna tycks trivas i mitt akvarium. Jag kan dock bli väldigt irriterad på dom ibland. Frontosor är ju rätt skygga av sig har man hört. Mina är inte det.. bara man rör sig sakta sakta. Sätter jag näsan mot akvariet så är dom framme och kollar mina pormaskar eller vad dom nu gör. Men skygga är dom inte. Men så rör man sig lite för häftigt.

Med lite för häftigt menar jag typ Kristina Lugn vänder sida i sin poesibok. SMACK! Dom kör in i varandra..in i stenar..in i rutan..upp i täckglaset. Jag hajar inte varför dom inte lär sig... Jag är ju snubben med den goda räkmixen. Men nej, det glömmer dom bort raketsnabbt.
Jag skulle förstå om det verkligen var Kristina Lugn, men nu är du ju bara jag som råkar klia mig på näsan eller liknande.

Det tyder ju på att dom inte känner sig riktigt trygga, det gör visserligen inte jag heller men frontosa kan väl inget om hållfastheten på akvarieglas och självrisk?
Dom har massor med grottor, tänder man ljuset på natten så ser man knappt en enda fisk. Jag brukar köra ner vispen jag blandar murbruk med för att virvla fram dom så att polarna kan se dom. Jag fattar bara inte varför dom känner sig otrygga..kan de vara bakgrunden?
Det kan ju mycket väl vara så att nån liten busig ungtupp har kommit på att om han låtsas bli rädd så skapar han panik i gruppen. Jag ska hålla ögonen öppna för att se nån fnissande rackare i ett hörn.

Nu har jag gjort mig av med mina altum och diskus. Och införskaffat ett hundratal kardinaltetror. Jag tänker mig en 250-300st när jag handlat färdigt. Med facit i hand så borde jag väntat ett par dagar med att göra mig av med altumen och diskusarna.

Jag var nämnligen på akvarieauktion i Nynäshamn. Jösses säger jag bara. Först blev jag förvånad över att det var så mycket folk som hittat ut dit till världens ände. Men den stora förvåningen kom när jag hörde folk bjuda. Dom bjöd summor som till och med akvarielagret skulle rodna för. 60 spänn för 5 neontetror..210 spänn för två ancistrus..små. 250 spänn för ett begagnat akvarium som min lilla affenpincher lätt skulle kunna pissa fullt även efter en långpromenad.

90% av alla fiskar var ju sällskapsfisk dessutom. Inget ont om svärdbärare och malawi, men det finns ju roligare fiskar. Inte en enda tanganyika tror jag...och ingen kardinaltetra..åtminstone inte vad jag hann se innan jag drog. När någon filur bjöd 250 spänn för en rot på max 1 kg så kände jag att det inte var läge att göra bra affärer. Jag köpte mig en Tanganyikabok, från 1974 eller nåt, för 30 boppers och en burk med sprulinaflingor bara för att slippa känslan av ha åkt dit i helt onödan. Men det var en nyttig erfarenhet. Ni som tidigare "handlat" fisk av mig kan ju se er om efter en annan jultomte...nu vet jag var mitt fisköverskott skall säljas. Funderar på att skrapa av kalket på mina täckglas ner i en burk...50 spänn får jag nog för det. Jag undrar uppriktigt sagt om jag inte skulle få åtminstone en 20-lapp för en GB-låda med äkta akvarievatten. Men men..det var säkert någon som gjorde en bra affär....bortsett från säljarna alltså.