Feb 2002
Jag har varit en smula tveksam om vad jag skulle vilja göra av mitt 980 liters när vardagsrummet är fixat. Jag har även retat mig på att BTN-bakgrunden tar så stor plats. Jag vill ta bort den. Men att ha ett stort sydamerikakar i vardagsrummet och ha en BTN-Amazonas på två meter liggandes i källaren verkar ju rätt korkat. Nej, då får det bli en annan biotop. Malawi känns inte så intressant. Dels har jag haft ett stort malawikar och sen känns en malawiburk lite som en tyco bilbana. Ser rätt intressant ut till en början men särskilt mycket körglädje är det inte. Inge finlir lixom..här spelar det ingen roll om man juckar lite på gasen...antingen går det fort och som på räls eller så går det åt pipan i första kurvan.

Nej, jag hamnade rätt fort i tanganyikatankar. 60-70 tropheus vore ju ballt. Några BTN moduler för att gömma filtren och mycket sten. 60-70 tropheus ja. Det är ju lätt att hitta på ett bräde...alla skall ju i samtidigt helst. 60-70 tropheus ja... det är ju lätt att slanta upp dom pengarna. Skulle jag köpa 70 troffar och, mot förmodan, vara ärlig mot min fru så skulle jag inte göra något annat än att betala Ellos och Tupperware- räkningar hela dagarna. Nej..motvilligt är det bara att ge upp den tanken. Tanganyika ö h t är ju sällan billigt. Och tropheus tillhör inte dom billigare

- Eureka nu har jag det!
Stora fiskar! Eftersom man inte kan ha så många så borde det bli rimliga pengar. Jag visste att jag sett en stor Tanga-ciklid jag blivit sugen på förut. Frontosa! Så fram till alldeles nyss så var jag inställd på att köpa frontosor. 6-10st och lite sällskap till den. Dessvärre är det det som är just problemet. Det verkar knappt finnas något lämpligt sällskap till frontosor. Allt som inte går in i munnen säger någon...Ingen fisk säger en annan. Jag är inte så förtjust i rena artakvarium egentligen, men ok då... Men så fick jag nys om ett akvarium till salu. 200x60x120 cm, etthundratjugo centimeter! 1500 liter. Min Amazonas bakgrund i detta, kan det bli bättre? Om priset stannar där det nu är satt och det inte ser alltför illa ut så kan det bli affär. Då blir det 8-10 diskus, och mina 6 altum får göra dom sällskap. På det sättet kan jag ju även ha kardinaltetror i 600-burken.

Jag känner mig dock lite tveksam till vikten på mitt golv. Inom 7meter i diameter så får jag då 1500 liter akvarium + 600 liter akvarium + 800 liter vattensäng. Och detta är inte på bottenvåningen... Jag sitter just nu i datarummet som ligger under allt detta... Men vadå...vanliga sängar är ju oxå sköna...dessutom börjar vår vattensäng bli gammal.

Jag pratade med en duktig byggsnubbe om mina tankegångar. Det borde inte vara någon fara säger han. Akvariet är ju så djupt att vikten fördelar sig på en relativt stor golvyta. Men, sa han. Du bör tänka på akvariet om du har fest hemma och folk börjar dansa! Vikten av ett 10-tal personer som dansar i takt skall man inte underskatta. Jag försökte förklara att jag inte kan hålla takten, men det hjälpte inte. Dansa helst inte i vardagsrummet om du skall ha det där akvariet och vattensängen på andra sidan väggen.
Sicken partynisse va?

Nåja, jag vet inte ens om akvariet redan är sålt. Jag är måttligt intresserad, men endast av dessa viktskäl. 120 cm djup är inte bara ballt..det är så ballt att man inte vet var man skall ta vägen.

Jag återkommer i ämnet.

25 Januari 2002

Jag har precis fått hem en Co2-anläggning jag inköpt hos Kenneth på HjortgatansZoo. Ja jösses. Det var en del grejer att klura på. Min första tanke var: Vad skall det bli? Hur får jag ihop det här? Nåja, jag ringer gratis från jobbet så en timmes telefontid till Herrljunga är ju klart aktuell. Ring ni oxå. Ni vet väl att han jobbar knappt halvtid och ligger mest i soffan hela dagarna och bara myser? Nåja..låt han lida. I morgon så skall jag åka ut till Tyresö och plocka hem en brandsläckare dom har byggt om till mig. För ett par spottstyver och lite till så har dom byggt om en Co2-släckare till mig. Stigarröret måste bort och en slags ventil för att dämpa smällen är bra för kranen. Det ligger på omkring 40-60kg/kvadratcentimeter. Det pallar normalt inga kranar i längden. Jag lyckades hamna hos rätt snubbe direkt. Patrik heter han och var mer än hjälpsam. Vill han så får ni namnet på firman i mörrn eller så.

Jag har även köpt mig ett gäng apistogrammor igen..från samma snubbe som sålde mig alla agazisii och borelli förut. Nu är det vienta..eller nåt sånt. Jag har köpt hans 12 st. Får se om det ger nåt. Jag fick ett bra pris då ingen annan tycks vilja ha dom. Som vanligt går jag nog på pumpen...Calle lurar mig inte, det vet jag. Men jag har visat mig vara dålig apisto-skötare.
Jag har t o m fått lyckan av att vara krönikör på känd akvariesida. Jag har fått en del förfrågningar från.vissa föreningar.. Kul, så jättekul! Men jag väljer den sida som har fler besökare än jag...Jag vill inte säga vilken sida, men innehavaren jobbar knappt halvtid och ligger nog mest i soffan hela dagarna och bara myser.

Jan 2003

Jo, nu är frontosorna på plats. Jag har som sagt(?) ett hyggligt akvarium på 160x80x70 som jag bytt till mig. Faktum är att jag fick ett ramakvarium på 300 liter som jag bytt hit och dit och slutade med detta. Jag har alltså fått ett 900 liters akvarium med fet eheimpump. Sug på den ni som köpt erat 125 liters för tusen spänn.

Jag har en polare (Uffe) jag har nog tidigare berättat om honom. Han hade ett Tanganyika som bara jävlades med honom. Jag fick hans fiskar nu. Det var tre st....olika...möjligen en prinsessa men jag vet inte. Hur som helst så var dom på väg att dö. Ingen ville köpa dom och han ville inte ha dom kvar. Ok, tänkte jag. Det kan ju åtminstone vara en stimulans för mina rovfiskar att jaga och sörpla i sig några 3x800:- fiskar. Men icke! Jag såg dom 3 senast idag.

Jag besökte Uffe i förrgår (för att hämta fiskarna). Han har ett 300 liters växtakvarium. Han har inte en susning om hur trassligt det är. När han förstod att jag skulle hälsa på så började han rensa bland sina växter. Hans son Viking. talade om för Uffe att akvariet kan inte se ut så här när Jerka hälsar på.
Uffe kom med den ena bortförklaringen efter den andra. Ni växtnördar... lyssna nu. Hans akvarium, som han skämdes över. Var inte långt ifrån det vi kallar ett Holländskt växtakvarium. Han berättade motvilligt att det var dåligt med både vattenbyten och matning.
Fy dig, sade jag och beundrade ett av det snyggare akvarium jag sett. cryptocoronen täckte hela botten...egenplockade rötter var ofrivilligt täckta äv java och andra växter.
Mitt råd blir därför...skit i dina akvarium och träna karate på din fritid. Snyggare än så blir det inte!

Feb 2003
Efter lite annonserande fick jag svar.

"Tjena Jerka. Jag har tre st stora chaitika du kan få köpa. 800:- vill jag ha"

chaitika? Vad fan är han ute efter... jag vill ha frontosor inget annat!
Men chaitika (reservation för stavning) är en frontosa tydligen. Man bör inte blanda chaitika och mwmbbea eller vad det nu hette.
-Vaddå, är det frontosa eller?
-Jo, men dom kommer från olika ställen på sjön.
-Ok...Men vi pratar fortfarande Tanganyika va?
-Jo!. Dåså, jag tar dom... om du går med på 600 kronor förstås.
-Ja ja, tjöta!

Dit kommer jag med nyinförskaffad frigolitlåda. Kanontrevlig snubbe möter mig. Detta var mitt i Sveriges match mot slovenien i handboll och jag brydde mig inte ens om det. Då hajar ni vilken trevlig snubbe det var. Jonas heter han förresten. Han hade haft 30-årsskiva i helgen och jag mötte honom på onsdagen. Jag tror han fortfarande var bakis faktiskt. Hur som helst så visade han mig fiskarna. Det var 3 st halvstora frontosor och 15 mindre.
-Vill du ha en bra deal sade han.
-Låt mig tänka. Ja, varför inte?
-Du får dessa tre vuxna och alla dessa 15 mindre för..... (Han har en bunt kvar så jag vill inte berätta priset. Men det var åtminstone tillräckligt bra för att jag skulle nappa.)
Nu har jag alltså 23 st frontosor i mitt akvarium. Jag hade tänkt mig ca 8. Tyvärr hade jag brådis hem (slovenien ni vet) men den här snubben rekommenderar jag som leverantör eller polare. Jag kände direkt att jag ville ta en bira med honom. Och det är visserligen så med 94% av Sveriges befolkning, men med honom kunde jag ha haft kul.

Det grävs en del och fightas tydligen en del. Jag tror att mina frontosor spelar polare när jag tittar på. Men jag har sett skavsåren runt munnarna på dom.

Förresten! Jag har en ny Elvis! Det är en fet frontosa på ca 25-27 cm. Med en pannpuckel som klart hade passat i mina kalsingar när jag går på dans. Han ersätter givetvis aldrig min "riktiga" elvis (blåcikliden ni vet) men han är C o o l.

Efter ytterliggare en vända på coop forum i Fittja så har jag bestämt mig. Jag måste ha kardinaltetror. Nu byter jag bort mina altum och diskus mot dessa färgglada fiskar.
Vi får se hur det går. Jag tänkte byta bort ett akvarium mot samma art..håll koll.