Aug 2001
Ok, så är man tebax igen. Jag ber om ursäkt för att det tog så lång tid mellan denna och förra uppdateringen. Trots detta så ser jag bara en marginell minskning av antalet besökare (ca 20%)
Nåja, semestern har varit underbar och jag har inte ägnat en tanke åt varken akvarium eller datorer. Det var precis vad jag behövde. Eftersom min semester blev upplevd rätt långt ifrån hemmet så fick akvarierna vara ifred. 3 veckor utan mat... och vattenbyte gjorde jag dagen innan semestern och nästa blev typ 6 veckor senare. Men jag håller på att minska antalet akvarium nu. Målet är att bara ha dom två stora kvar. 600 resp 1000 liter. I det sistnämnda så skall sydamerikanarna gå kvar. Men i 600 liters burken byter jag ut Malawisarna mot Tanganyika. ett 25-tal tropheus är planerna tillsammans med ett gäng jullar.

Jag har mer eller mindre sålt mitt 360 litersakvarium. Eftersom jag då har lite grejer kvar så bör ni slänga ett öga på min prylmarknad. Det finns bra affärer att göra där.

OK, hur gick det på semestern då, undrar ni samstämmigt.
Jo, dom "viktiga" fiskarna klarade sig...dom flesta i alla fall. Jag gav bort alla fiskar från min "slask-akvarium" Fruns arbetskamrat har ett par välskötta akvarium som du numer huserar i. Det var det akvariet jag tidigare kallat "Asien". Nu när jag plockat bort det så fick ni reda på vad jag kallade det internt .
Jag hade ju Tanganyika i mitt 360 liters. Där fanns inga fiskar kvar förutom dom huliganer jag köpte tidigare. Detta par har slagit ihjäl 20 tanganyikor för mig...desutom är dom inte snygga..bara elaka. Alla snäcklekare och jullar var döda. Så går det när man först köper en fisk och sedan kommer hem och läser hur jävliga dessa fiskar är och dom bör inte finnas i ett akvarium. Ja...man måste ju inte leva som man lär, eller hur? Och jag lovar er... Det är inte sista gången jag gör detta misstag!

Mitt 600 liter som jag just nu håller Malawi i har jag några stenar som tydligen väcker uppmärksamhet. Jag har fått ett flertal mail med frågor om vad det är för tjusiga stenar jag har där. Jag vet inte. Vet någon av er vad det är jag har för något. Kolla "Mina akvarium" och klicka sedan på 600l. Maila mig om ni har några bra gissningar: stenbumlingarna@jerka.nu

Det börjar kännas lite roligare med akvarium nu. Jag skall som jag tidigare skrivit avlasta mig med att bara ha två akvarier igång. Tyvärr så får jag nog betala lika mycket för 20-25 troffar som jag sålde mina 30+ malawi och ett snyggt 360l akvarium för. Det är ju inte lika roligt... men vad gör man inte för sin hobby?

Okt 2001

Det börjar bli dags att uppdatera er om hur det står till hemma hos mig. Jag har som sagt sålt iväg 360 litersburken och mina malawisar. Jag hade tidigare tanganyikacikliderna i 360-burken, men efter sommaren så hade ju mina tel.dhonti stressat ihjäl nästan alla mina andra tangisar. Så nu går det ett par jul.ornatus och två yngel samt två gökmalar och två mindre ancistrus i 600l.(där malawisarna bodde förut) totalt 26 cm fisk i 600 liter...
Nåja, mina tel dhonti fick ett eget 100 liters att bråka i. Yngel direkt! Varför ynglar fiskar man inte vill ha av sig hela tiden? Kom och hämta, jag vill inte ha fiskarna kvar.

Jag har nu förtiden bara mitt 1000l, 600l och ett 100l med tigerbarber kvar. Jag vill skaffa mig ett till stort akvarium runt 900-1500 liter och ta bort 600 och 100. Jag har börjat ta hand om fiskarna mer nu igen. Akvarium är den mörka årstidens hobby.

Jag har skrivit en del "artiklar", varav en som som blev refuserad av ciklidbladets då tillfällige redaktör. Den påstådda anledningen var att ni kunde ta min artikel på allvar och se det som att jag uppmanade folk att strunta i vattenvärden. Min spontana åsikt är att han inte har alltför höga tankar om CB-läsarnas förmåga att förstå ironi och humor.
Döm själva - artikeln heter "Så vill dom ha det för så är det" Jag vill dock betona att artikeln är INTE sann

Jan 2002

Jag är ledsen över att jag inte uppdaterat sidan på ett tag. Det betyder inte att det varit lugnt på akvariefronten här hemma. Jag har sålt iväg alla akvarium utom 980, 600 och två 100 liters. En trevlig snubbe med snubbelina köpte ställningen och alla mina tillbehör för ett rimligt pris, för dom...jag gick ju som vanligt ordentligt back. De tu kom dundrande med en hästvagn så jag blev en smula orolig att vi kommit överrens om ett byte. Men lyckligtvis var vagnen tom sånär på lite hö och halm på golvet. Detta var ju inte bara charmigt utan även praktiskt.

Jag ville inte störa mina t. dhonti som gick med små små yngel i ett 100 l, så det akvariet tömde vi till ca 30% sen skickade vi in det i skuffen på en Volvo 244! Det gick enligt uppgift utmärkt. 10 mil med en domkraft vickande alldeles intill akvariet var nog rätt spännande för dom små liven.

Strax efter detta så var jag på Coop Forum och såg deras akvarium (Finns där man skamligt försöker panta tyska ölburkar utan något som helst resultat, inte ens burkarna blir man av med....har jag hört)
Nåja, i detta akvarium hade man en hel bunt med kardinaltetror. Dessa höll sig i ett stort stim strax under lampan. Det såg så otroligt mäktigt ut att jag bara måste ha kardinaltetror (ni trogna vet ju att jag försökt tidigare). Jag ringde runt till dom butiker jag känner till och frågade pris på 100st av dessa färgglada tetror. Det varierade mellan 9 och 14 kr/st. Där Solna Zoo var billigast och Akvarielagret var dyrast. Mest intressant var dock Akvarieleasing där jag fick ett pris på 10kr/st för large.

Men jag har ju mina Altumscalarer....Om jag stoppade i tetrorna i deras akvarium så skulle jag få tre stjärnor i "Guide scalare" Jag ville ju så gärna ha kardinaltetrorna i mitt stora akvarium. Jahapp, det blir till att flytta altumen till 600 liters burken.Det gjorde jag och stoppade i lite gamla växter och sånt. Dom få tanganyika som gick där gav jag bort till en polare. Jag tyckte dock att altumens bordskick inte var det bästa och att jag behövde några pansarmalar som åt upp resterna på botten. Jag hittade 9 långsträckta pansarmalar på Huddinge Zoo. Dom hade jag aldrig sett förut. Trevliga fiskar och tillräckligt stora för att mina altum inte kunde svälja dom. Det var åtminstone min bedömning. En av mina altum gjorde inte samma bedömning... Gissa vem som hade rätt?

Jag hade rätt!
I två dagar simmade min ena altum omkring i akvariet med, en till synes, fet cigarr i munnen. Hon kunde varken svälja eller spotta ut. Jag skällde uppriktigt sagt ut fiskjäveln efter noter och hade hon inte varit så dyr så hade jag nackat henne på stubben. Det slutade med att jag fångade in fisken och fick bokstavligt talat dra ut pansarmalen ur munnen på henne. Jag vet egentligen inte könet på altumen men jag skriver henne eftersom hon påminde rätt mycket om min fru när hon äter BigMac. Visserligen fastnar inte maten i munnen på Sofie men väl i resten av ansiktet.

Just i samma veva fick jag nåt tokryck och började slå ut en vägg mellan vardagsrum och "matrum". Jag blev inte arg eller så, det var meningen alltså..kanske inte genomtänkt men det var i alla fall med vilje. Nåja. hantverkare som man är så lämnade detta en del spår efter sig. Då tänker jag inte på att tomten var full med gammal vägg som jag kastat ut. Väggen var ungefär 3 meter lång och jag har ungefär 1700 kvadratmeter tomt...Virke överallt! Och då hade jag ändå minst 1 kubikmeter kutterspån placerat över hela huset...i alla rum...öppnade du nya syltburken så fanns det kutterspån där oxå. Helt sjukt!

Hur som helst så var det ingen smidig kontorsvägg som man flyttar på hit och dit. Det fanns inte ens golv under väggen. Jag bestämde mig kort och gott för att samla ihop kutterspånet och allt virke på tomten och börja bygga upp den igen.... Nej, det gjorde jag givetvis inte. Men jag beslöt mig för att renovera hela vardagsrummet. Detta innebär att jag måste tömma mitt 980-literskar och bära ner i garaget. Ni som har läst hela denna "dagbok" vet vad jag tycker om att flytta detta akvarie. Sagt och gjort!... eller åtminstone sagt. Det står kvar i vardagsrummet. Men jag har flyttat över alla fiskarna till mitt 600 liters. Även växterna och det flesta rötter. Det akvariet liknar nu mest ett växtakvarium. Jag köpte mig även tre kvicksilverarmaturer som ger växterna det ljus dom behöver. Tyvärr blir färgerna på fiskarna lidande av det gula ljuset, men jag har kompletterat med lite blåare ljus. Men växterna trivs som attan. Det blev så fint att jag beslutade mig för att det skulle vara kvar så här. I 980 litersburken går nu två regnbågsfiskar, en eldstjärt och två knorr/chokladmalar. Dom har rätt gott om plats.
Chokladmalarna har jag förr sett kanske en gång i månaden förut..och då i mörker. Nu har dom inte så mycket rötter och sånt att gömma sig under. Jag sparade visserligen en rot just med tanke på dom.Men nu ser jag dom dagligen. Och nu vet jag var mina 20 apistogrammor och 10 tal pansarmalar tagit vägen. Den ena chokladmalen är fruktansvärt stor och fet. Jag ljuger nog inte om jag säger att den är minst 20 cm lång och fet som en ölburk runt magen. Jag matade med lite gröna ärtor...och han drog i sig en full näve på 20 sekunder ungefär. Ful är den oxå... Noteras bör att jag inte heller här har någon aning om könet... men av anledningar jag inte vill gå in närmre på så kallar jag denna fisk en "han".