April 2001
Jag var på akvarielagret i helgen och ville kolla på lite färgglada fiskar jag kunde komplettera med i stora sydamerikaburken. Jag gav till slut upp mina planer på att bara ha sydamerikanare i burken. Jag måste ha lite färger och färgglada diskus verkar ju ingen vilja sälja. Så jag köpte 8 st regnbågsfiskar. Tråkiga och fula nu, men skall bli fina snart. 4st Melanotaenia trifasciata och 4 st Melanotaenia lacustris.

Två stycken av trifasciata och en av lacustris har spårlöst försvunnit. Kanske har dom hittat in bakom bakgrunden på något sätt. Jag såg att även ett par borelli och en dolkstickstetra har hittat dit. Är det samma dolkstick som tidigare så får han fan stanna där. Han verkar ju inte riktigt klok. Jag hajar bara inte hur dom tar sig dit. Dom måste hoppa över kanten eller nåt. Jag funderar på att sätta myggnät eller nåt liknande i ovankant. Vid nämre koll så verkar det fattas en massa fisk...har knappt några apistogrammor kvar ser det ut som. hmm hoppas dom ligger och trycker bakom bakgrunden..annars är det nog mina altum som käkat upp dom. Man får kanske skylla sig själv, men jag blir ändå förbannad på att dom skall käka upp mina fiskar hela tiden. Jag skall nog stoppa ner min bubba så dom blir lite ödmjuka. Appropå det så slog det mig att jag aldrig sett mina altum skita nångång. Alla andra fiskar åker ju omkring med en lång sträng mest hela tiden tycker jag...men aldrig altum. Detta måste jag hålla ett extra öga på.

18 april

Alla mina dhontiyngel försvann på en dag. Igår fanns dom där och idag är allihopa borta. Det var i samband med ett vattenbyte, men det har jag gjort förut och detta var inte annorlunda på något sätt. Inga andra tecken på att det var något fel på vattnet eller så. Jag bytte samtidigt i karet med jullarna och det var inga problem. En av mina malawisar är duktigt mobbad just nu......stjärtfenan är helt borta. Jag borde kanske ta bort den men jag är lite blödig när det gäller sånt tyvärr. Den äter dock bra och verkar konstigt nog inte ha några som helst problem att simma. Jag låter den hållas några dagar så får vi se vad som händer

24 April

Jag har fortfarande inte sett en altum skita...och jag har verkligen kollat. Detta är skumt. Jag är övertygad om att dom gör det...dom vill bara inte visa det för mig. Som om jag skulle bry mig....eller är det det jag gör?

Min mobbade malawi ser ut att må mycket bättre. Den är inte alls lika skygg och jagar glatt efter cyklops. Mobbaren tycks ha ledsnat, men stjärtfenan är fortfarande helt borta. Undrar om den kommer att växa ut nångång

Maj 2001

Nya dhontiyngel, det verkar som mitt dhontipar inte trivdes att vara barnlösa. Ett par av snäcklekarnas yngel har blivit ca 1cm. Dom växer ojämt, men det beror nog på att jag är lite slarvig med vattenbyten och foder ibland. Jag har dessutom lyckats övertala mina arbetsgivare att vi måste ha ett akvarium på jobbet... Där blir det nog malawi skulle jag tro. Jag har inte bestämt mig ännu, men malawi är nog roligast att ha på en arbetsplats...färgglada och rörliga.

Mina feta tigerbarber simmade omkring med plakat och fanor hela dagen. Dom flesta plakat handlade om tätare utfodringar och högre temperatur. Men likt alla andra 1 maj tåg så fick det mig bara att rysa av obehag.

17 maj
Hittade en tigerbarb på golvet i köket. Den syndes knappt av allt hundhår och damm som jag brukar spara i hörnen... Morsan skrämde mig som liten och förbjöd mig att peta på döda djur.. det gör att jag fortfarande drar mig lite för att ta upp dom.... Jag skulle fingra på allt när jag var liten.. Jag slutade med det efter ett par örfilar i mellanstadiet..varav minst en i från fröken...

Nåja. Jag har en liten nedgång i akvarieintresset just nu...med tunga steg släpar jag mig fram till vattenbytena.. oftast hittar jag på något annat väldigt viktigt som bara MÅSTE göras just då..typ kolla på nån ohyggligt töntig dokusåpa på tv.... Jag sköter mina två största akvarium någotsånär... men dom andra är inte snygga nu. Jag orkar inte helt enkelt....och ingen räkmix har jag kvar heller...Det blir cyklops och mygglarver för hela slanten nu...om jag nu orkar mata dom ...Det är skönare att sitta på en uteservering och ta en Killkenny eller två. Jag behöver nåt nytt som kan liva upp lite... Jag kanske skulle placera ut Jullarna och snäcklekarna i ett par 100 liters och göra nåt roligt i mitt 360 liters...men vad?

Jag är även lite sugen på att göra en snygg och välgjord frigolitbakgrund till 600 l malawiburken. Det vore kanske kul att hålla på med i garaget på kvällarna..får se hur det blir med den saken.

Jo just...jag har fortfarande inte sett en Altum bajsa...det är verkligen skumt det här. Jag skändade även mitt sydamerika ytterliggare genom att placera fiskar från asien där. Eldstjärtarna såg ut att ha det lite trångt så dom fick faktiskt hoppa i det stora akvariet ett tag. Dom är till salu om någon skulle vara intresserad.
För er som följt det spännande dramat med den mobbade malawin så kan jag glädja er med att den i stort sett får vara i fred nu. Stjärtfenan börjar växa ut så smått.

27 maj

20st Nättetra inhandlades på Huddinge Zoo i helgen. En spontanköp efter att ha lämnat in ett däck till flempans gummiverkstad. Det skulle ta en timma att fixa så jag gled vidare till Huddinge C......... Noterade både vildfångad paroonhaj och papegojfisk...Dessutom ett gäng slöjstjärtar varav en i glasskål. Funderade ett tag på om jag skulle ge dom en hint men orkade inte ta diskussionen just då. Akvarierna är dock välskötta och fiskarna ser ut att må prima. Dom har ett utställningsakvarium med fullvuxna svärdbärare mm... Det är inte varje dag man ser Svärdbärare på 12-13cm...om man inte besöker Huddinge Zoo varje dag förstås.

Hur som helst så åkte nättetrorna i stora sydamerikaburken... Det känns lite som jag slänger i vad som helst där nu. Men det är väl en spår av min besvikelse över att det inte går att få tag på blå diskus i Sthlmsområdet. Jag märker allt tydligare att det är småfiskar jag gillar. Jag har fått en liten idé om att köpa en knippe kardinaltetror och låta dom växa upp i ett mindre akvarium innan jag placerar dom i det stora... För att slippa ge altum blåröd och dyr föda. Men dom växer ju så långsamt. Jag har inte ens planerat semestern nu...så det är inte likt mig att planera för flera år framåt. Nej...känner du någon som har fullvuxna kardinaltetror så tipsa honom om min adress...jag pröjsar larvigt bra för 20-50 stora kardinaltetror.

29 maj

Uj Uj så det såg ut i mitt 360l tanganyika. Knappt man såg in i akvariet. Nej vattenbyte och rengörning var på sin plats. Dessvärre så är mina Tel. Dhonti så onödigt griniga. Så fort jag stoppar ner svampen för att tvätta insidan så blir jag duktigt anfallen av bägge två...Jag håller nästan på att riva hela ställningen bara för att dom skräms hela tiden. Jag har lust att ge dom en box tillbaka...faktum är att jag försökte ett par gånger men dom har bättre fotarbete och hinner lätt undan mina slag.

Nåja, nu är det rent och snyggt i alla fall. Utom där dhonti håller till, som straff får dom en skitig ruta i sin hörna.Får se hur kul dom tycker det är att inte kunna se betongväggen och värmepannan!

Nättetrorna var faktiskt inte alls dumma. Dom gör sig riktigt bra med sina lysande ögon. Hyfsat duktiga på att hålla sig i stim är dom oxå. Riktigt trevliga fiskar.

Chokladmalarna verkar griniga eller kanske pilska. Det knorrar ordentligt i akvariet på kvällarna nu.Tyvärr så ser jag dom (2st.) nästan aldrig. Dom knorrar med bröstfenorna mot kroppen. Jag lärde mig det den blodiga vägen. Jag vet inte om jag berättat det tidigare men när jag skulle stoppa dom i 980liters burken så skulle jag vara seriös och använda ett större glas istället för håv. - Visst, sade malen, och spände ut alla fenor så jag inte kunde få in den i glaset. Smarta Jerka tänkte då ta honom med handen och lägga malen i burken på det sätten.....snipp sade det och där satt jag med fingret i kläm mellan fenan och kroppen. Skräckslagen så försökte jag skaka loss malen i hinken och när han släppte så blödde det rätt bra från fingret... Jag tar nog glaset i alla fall tänkte jag och väntade tills han slappnade av. då åkte han fint in i ölsejdeln... Och så är det ju bara att tömma ur han i akvariet...eller hur! Han spände ut sig i glaset så jag fick leka Heinzketchup för att få ut honom. (Och så undrar jag varför han är så skygg?)