Januari 2001

Räcker det inte nu, tänkte jag, när jag såg annonsen om att någon ville byta sitt 600 l mot ett 300l.
PÅ måfå och utan större förhoppningar så skickade jag ett mail om att jag hade ett som kunde stämma in på hennes önskemål. Efter några mailväxlingar så bytte jag bort mitt 310l utan täckglas och ställning mot hennes 600l med täckglas lyrörsramper och ställning utan en krona i mellanskillnad.


Tanganyikorna hamnade tillfälligt i ett 100l utan grus...vilket jag antar att mina grävande snäcklekare inte blev så glada över.

Vem tror ni hjälpte mig byta akvarier?..........-HA HA...FEL! Jag kände faktiskt att jag inte kunde slita mer på Jari utan jag tog en avbytare. Allt gick bra och jag fick även ett gäng nykläckta ancistrusmalar med mig. Det var ett otroligt trevligt par som jag bytte akvarium med. Jag hade gärna stannat i flera timmar och tjötat med dom.. men men, fiskarna väntade hemma. Jag hade en perfekt plats för 600l-burken. Den enda nackdelen var att där stod ett 360 l malawi.

Ner med Malawifiskarna i det 85 liters som malarna huserade i förut. 360litersburken fick åka ner i ställningen och vara hemvist för Tanganyikorna. 600l burken blev, efter inköp av kraftigare innefilter, den nya malawiburken. Kort därefter så blev det ett besök hos "min" malawiodlare och jag kom hem med ett antal påsar med nya fisk....och ytterliggare ett hål i plånboken.



Februari 2001

Jag har ledsnat på mina penselalger i stora sydamerikaburken.
Dags att göra något drastiskt. Jag har köpt 20 sydamerikanska dvärgciklider (Ap. borelli och Ap. agassizii) som väntar i en 100l Jag har även beställt ett antal fina växter från Kenneth på Hjortgatans Zoo efter massor av konsultation...att han inte bett mig fara och flyga är en gåta...Blåcikliderna och dom två stora pleco skall jag byta bort mot en back pilsner nu i dagarna.

Idag noterade jag att mina Tel. Dhonti fått yngel. Jag gjorde ett vattenbyte och förvånades över hur ilskna dom var mot min hand när jag torkade bort lite brunalger på glaset. Dessvärre upptäckte jag detta efter vattenbytet så det slank säkert med ett och annat yngel. Men det gör ingenting eftersom jag inte har några planer att odla på denna Tanganyikaciklid. Synd om dom ynglen, men dom fick i alla fall en liten tripp i berg-och-dal-banan.

Det är för x#$£@ tråkigt med vattenbyten. Hade man inte behövt slamsuga botten så hade man väl gjort någon form av vattenautomatik vid det här laget.

Mars 2001
Jag har nu stoppat ner mina blåciklider i ett 100 liter temporärt. Jag hoppas bli av med dom i början på veckan. Detta gjorde jag för att kunna flytta över alla apistogrammor till det stora akvariet. Det fanns en överhängande risk att apistona skulle bli mat åt blåcikliderna annars.


Tidigare i dag så var jag även på lagret och handlade 10 st siamesiska algätare och en testgrupp på 10 kardinaltetror. Bägge skall placeras i det stora akvariet. Kardinaltetrorna riskerar kraftigt att bli mat åt mina altum, men jag vill prova eftersom jag tycker kardinaler är precis vad som fattas i mitt akvarium. En kardinaltetra fick bara leva i 3 sekunder innan den blev mat... Men resten har så här efter 4-5 timmar klarat sig. Jag hoppas att mina altum låter dom vara så fort kardinaltetrorna fått samma lukt som resten av invånarna. Överlever dessa återstående nio tetror så kommer jag köpa 50st till. Om inte så blir det nog 4 st färgglada diskus istället. Jag behöver färger!

Två siameser gillade inte milöombytet och trillade av pinn... Jag koppade aldrig in dom vilket sannolikt är orsaken till detta. Jag måste försöka sluta ta en massa genvägar hela tiden.

13/3
Nu så här en dag senare så har jag endast 4 kardinaltetror kvar. Desvärre verkar jag ha väckt upp rovfisken i mina Altum..nu är dom intresserade av dom flesta fiskar som får plats i munnen. Åtminstone så ligger dom siamesiska algätarna illa till. Hoppas dom inte ger sig på apistogrammorna bara...Då säger jag till på skarpen. Nej, det blir nog till att leta diskus istället.

I helgen som var så fick jag upp en laddning med fina växter från Kenneth på Hjortgatans Zoo. Måttet på mitt stora akvarium är 200x70x70 så det blir till att klättra när man planterar växter. Ryggen gjorde sig påmind rätt fort och jag blev tvingad att trösta mig med en pilsner ibland. Men det blev himla fint när det blev klart... Bilder är på väg till framkallning...jag lägger upp dom sen i galleriet.

Käkade fisk till middag..satte mig demonstrativt och åt framför akvariet för att visa mina altum hur det kan gå om man inte är snäll... Jag tyckte mig se ett långfinger ifrån en tetra, men det är jag osäker på.

Jo, förresten! Jag såg igår att även mina snäcklekare har fått yngel. Det var kul. Jag trodde först att det var ett gäng dhontiyngel på villovägar, men dessa såg helt annorlunda ut..dessutom for dom in i en snäcka så jag drar åtminstone slutsatsen att det är yngel ifrån Neolamprologus multifaciatus. Men jag tänker inte anstränga mig nåt särskilt för att få behålla dom.. smular sönder lite räkmix bara.

21/3
Nu går blåcikliderna i ett litet 100-akvarium och väntar på att flytta hemifrån. På lördag kommer en kille och hämtar dom. Det känns lite töntigt att skriva detta, men jag tror faktiskt jag kommer att sakna "Elvis" en hel del.

Jag kan ju även meddela att alla kardinaltetror är slut...plus en del siamesiska algätare. Jag trodde ett tag att mina altum även hade dragit i sig några borelli, men dom hittade jag bakom bakgrunden...3 timmars projekt att fånga upp dom där bakifrån. Det finns fortfarande en korkat dolkstickstetra som bott där i flera månader. Den är omöjlig att fånga!

Jo just det ja...jag gjorde ett vattenbyte häromdagen..Det tar ju lite tid att fylla upp 30% av 1000 liter...kollade lite på tv under tiden....plask plask plask...att jag inte lär mig att jag ALDRIG klarar av att göra två saker samtidigt! Det gick åt många badlakan den kvällen...

28 Mars.
För andra gången i mitt liv så har jag döpt en fisk. Jag skulle som bekant byta bort blåcikliderna mot en back pilsner, så blev det inte. Jag bytte dom mot 20-talet tigerbarber i stället. Dom där tigerbarberna hade inte svultit. Ett par av dom var direkt feta varav en var riktigt smällfet. "Bottenlösa Sivan" kallas hon nu. Jag håller på med att försöka få dom att magra ur lite grand.

Jag tillbringade även förra helgen med att filma mina fiskar med en dv-kamera (Digital videokamera) Jag fick ihop ca 60 minuter film. När jag kopplade in kameran till tv:n och började visa Sofie (ni vet, hon jag är gift med) så återstod det 56 minuter av filmen när jag märkte att hon sov... Faktum är att även jag ledsnade efter en stund, det är ju ingen actionrulle direkt.

Nåja, jag håller på att försöka få till något visningsbart här på Internet. Jag försöker få till det så att det skall bli strömmande video. Möjligheten finns eftersom jag själv rår över denna webserver...men men...många nya program att lära sig...

Ynglen i Tanganyikakaren blir bara fler och fler. Jag hoppas att jag får avyttra några, annars vete17 vad jag skall göra. Dom verkar ta tid på sig att bli tillräckligt stora för att sälja. Just nu har jag en herrans massa Jul. Ornatus....ett gäng Tel. dhonti samt en handfull med N. multifasciatus.

Några malawi går och tuggar, men det har dom gjort nångång förut och alla ynglen verkar bli uppätna. Men det är jag inte ledsen över eftersom halva Sverige tycks vilja sälja Malawi...jag som knappt vet namnet på dom har nog ännu svårare att sälja

Blåcikliderna förresten...det var en trevlig snubbe som tog över dom. Han verkar dessutom ha blåa fingrar eftersom fiskarna knappt han ur hinken innan dom lade rom. Självklart var det min förstfödde som är pappa...inte annat än att jag är lite stolt faktiskt... Även om han var stor när jag fick honom så känns det ändå som att det är jag som uppfostrat han.
Och som avslutning på denna skrivomgång så kan jag meddela att den korkade Dolkstickstetran numer simmar med sina kamrater efter att ha varit solotetra bakom bakgrunden i flera månader.