Juli 2000


Jag oroade mig i flera veckor.

Akvariet var betalt, det gick att hämta när jag ville. Men semestertiderna var igång och mina starkaste kamrater satt säkert på nån strand och pimplade öl. Själv hade jag en vecka kvar innan jag fick ta min öl på min strand.

-Nej, jag hinner nog inte hämta burken innan semestern, sade jag.
-Det är ok, den står bra här tills du kommer hem.

Jag tänkte på allt han hade sagt om att flytta akvariet...


  • Det blir inte lätt!
  • Ni måste vara minst sex man, fem kan gå om alla är riktigt engagerade i uppgiften.
  • Ja, vi har ju fått upp det, men jag undrar hur vi bar oss åt egentligen.
  • Flyttfirmor har ju försäkringar.
  • Från det att ni tar i akvariet så är det ditt ansvar.


Ja, så där lät mest hela tiden. Nu, ett par veckor senare, när dom flesta kommit hem från respektive semestrar så började jag ringa runt. Alla ville glatt hjälpa till. Flytta ett akvarium är väl ingen match!
Lastbil och "sugklockor" ställde grannen upp med. (jajjemensan samma gamla tålmodige granne)
Innan dess så hade jag bytt bokhylla, den gamla fick inte plats och ny blev tvungen att införskaffas. Det bytet gjorde att även min fru hade positiva tankar om akvariet

En trappa upp ingen hiss. Trappan gick upp som en spiral (Den typen som är vanligast i trapphus). Ja du, tänkte jag för mig själv, hur skall det här gå egentligen. Mina starka kamrater studsade glatt upp för trappan... om dom bara visste.. Jag hade lite ont i magen när jag tryckte på ringklockan till den bruna anonyma säkerhetsdörren.

-Fyyyy FAAN, vilket jävla as!!..hörde jag bakom mig. Jag vände mig om och flinade åt dom...
Hur stort är det, frågade nån
-1000 liter, sade jag!
-Jag skiter i hur mycket mjölk det rymmer...hur stort är det?
-200x70x70
Och det skall vi får ner för trappan?
Det väger bara 190 kg, sade säljaren, med det största flinet i hela rummet.

Vi sög fast klockorna på sidan och gjorde ett provlyft. En av klockorna började glida på glaset. Hmm, det verkar ju inte så bra tänkte jag.
-Du måste fukta dom, sade någon. Men dom håller bara suget i ett par-tre minuter sen måste ni sätta om dom. Jag hade med mig ett antal "pappklossar" från förpackningen till nya bokhyllan. Dessa placerade vi ut i förväg precis innan trappan. Där tänkte vi planera nästa steg och hämta andan en stund.

Äh, vaffan, det är väl bara att köra på, sade jag och spelade självsäker med tveksam övertygelse. Sagt och gjort. Fyra man lyfte upp akvariet och två man flyttade undan bänken. Vi fyra bar ut det i trapphuset. Det var visserligen tungt, men inte så farligt. Vi ställde ner det på klotsarna och flinade lite åt varandra inför det som komma skulle.

Två man uppe kunde bara hålla emot i akvariets överkant. Och nere var vi tre som lyfte underkanten i axelhöjd. Trapphusets väggar tak och golv var sällan mer än 5-10cm från någon ände på akvariet. Det var trångt och det tog tid. Mitt i trappan så fick en av oss där nere inte plats. Nu var vi bara två... jag kände hur musklerna började skaka lite i armarna. Arbetsställningen var väl inte den bästa. Efter bara ett par trappsteg till så fick inte heller jag plats. Så i ett trappsteg så hade en av mina kompisar i stort sett hela akvariet själv. Vi andra två kunde bara hålla lite för syns skull. Han frustade som en ilsken tjur och näsvingarna fladdrade som en fjäril. Men efter det trappsteget så fick vi återigen plats alla tre. Resten av vägen gick som en dans. Nu var det bara bänken och alla tillbehör kvar (300-400kg sand, ca 15 stora stenar, filter, bakgrund, lysrör och en hel del annat.) Allt detta kändes mycket lätt.

Nu var det värsta gjort, hemma hos mig var det en rak trappa till verandan sen blev det raka spåret i till vardagsrummet. Inga problem!

Dagen efter så började jag försöka få till bakgrunden. Den var sågad i tre delar och skulle limmas fast i överkant och på sidorna på akvariet. Detta lämnade en öppning undertill på ca 10cm. Där jag tänkte att vattnet skulle få filtreras genom sanden eftersom alla pumparna skulle sättas bakom bakgrunden. Efter mycket tandagnisslan, svett, ohyggligt fula svordomar och god hjälp av grannen (japp..Jari igen!) var äntligen bakgrunden på plats. Jag började fylla på sand och sedan ringde jag för andra gången till försäkringsbolaget och fick bekräftat att jag har alla försäkringar som jag kan ha.

Instruktionerna jag fått för att fylla akvariet var följande:
Fyll karet till 20cm, låt det stå så i en halvtimme ungefär. Fyll därefter upp till 75% och låt det sätta sig över natten (totalt väger det ca 1600-1700kg på en yta av 200x70cm och jag kanske skall tillägga att jag källarvåning under. och på andra sidan väggen står det en vattensäng och ytterliggare två akvarier på totalt 600liter)

Jag gjorde som det var sagt och det knakade och knastrade betänkligt i golv och bänk.
Dagen efter (sov inte särskilt gott) så kollade jag i akvariet och upptäckte att jag glömt att borra hål för utblåsen från pumparna. Jag borrade precis ovanför nuvarande vattenytan och fick stå och håva skräp en halv dag. Sedan monterade jag pumpar och fyllde på med resten av vattnet.
Pumparna har en kapacitet av 4500 l/h (3x1500l/h) Men den ena pumpen är lite strypt och går genom ett sandfilter. Så jag har väl kanske 4000l/h Det gjorde att sanden sögs in under bakgrunden.

Efter mycket påfyllning av sand så blev det tätt till slut. Vattennivån var ca 6-7 cm lägre bakom bakgrunden. Efter ett par dagar så släppte jag i lite fisk (två svärdbäraryngel) För att kolla så att vattnet inte blivit giftigt av nån anledning. Dom fick gå där i ett dygn. Det såg milt sagt lite glest ut med fisk så mina sydamerikanare åkte i (Hantel och blåciklid) Hantlarna såg rätt majestätiska ut när dom gled omkring med sina 20-25cm storlek. Dessvärre är det en växtätande fisk, det latinska namnet är visst: "Stiga Garden". Dom såldes senare.

Efter en vecka insåg jag att gruset nog aldrig skulle bli mättat, det sögs titt som tätt nya hålor under bakgrunden. Jag började tömma akvariet igen...ut med sanden och placerade filtermaterial mellan botten och bakgrunden... i med sanden och på med nytt vatten.... Detta var i går, det tog mig fram till halv tre i natt.... i morse var jag ledbruten och trööött. Arbetställningen är kanske inte den optimala..stående på en pall och hängande på midjan ner i akvariet och tömma det på ca 300 kg sand... Men det var det värt... nu funkar det bra och det blev så fint så fint.

Jag är himska stolt över detta akvarium!

Tek. info:
Mått: 200x70x70= 980 liter
Glas: 12mm, 15mm i botten (Helglas, svart silikon)
Bakgrund: Back to nature, Amazonas 200x60 (www.on-the-rocks.se)
Sand 1-2mm kornstorlek (Rådasand)
Filtrering: 3xPowerhead 802 (1500/h) varav 2 med vanlig skumhylsa, den sista pumpen är kopplad till ett sandfilter. Dessutom går allt vatten genom gruset och "bottenfilter"
Ljus: Svart heltäckande ramp 7st Aquaglo 30W. 1 rör går tiderna 14:00-02:00, 6 rör går
15:00-00:00
Svart bänk i 22mm spån.

Växter:
Uteslutande Vallisneria spriralis och Anubias.

Fiskar just nu:
3 blåciklider. 7-16cm
2 gibbicepsmalar 13/32cm
2 Pansarmal 4cm
1 plecomal 20cm

Det är som ni ser nästan tomt.
Men jag har lagt bud på 6st altumscalarer (20-25cm höga) och jag skall köpa mig 3 olika arter av apistogramma ca 10 individer av varje grupp (sydamerikanska dvärgciklider) samt ev ett 50-tal bilbukar och ytterliggare ett 10-tal pansarmalar. (Men jag ändrar mig nästan dagligen gällande fiskval så man får se vad det blir till slut.)

November 2000


Återigen så kliver en av huvudfigurerna in i bilden..gissa vem?
Jajjemensan... Jari den gode grannen!

Jari ringde mig och berättade om en polare som hade ett akvarium som han ville bli av med.
-Jaha..vad kostar det då, sade jag och tänkte på vad frugan skulle säga om våra surt fövärvade slantar skulle bli surt fördärvade dito (hennes tycke alltså)


-Nej, han skall inte ha någonting alls.. bara du hämtar det och tar fiskarna och sköldpaddan.
-Sköldpaddan?
-Japp!
-Hur stort är det?
-Inte vet jag..som ett akvarium brukar vara antar jag.

Det visade sig vara ett 310 liters ramakvarium med en 2217 Eheim.(ytterfilter) och lite fisk. 2 stora pleco (32/36cm) 2 chokladmalar, 2 eldstjärtar och en krokig marmorscalar...och så den där jävla sköldpaddan förstås.

Jag tänker inte ens berätta vem som hjälpte mig att ta hem akvariet, men det jag kan berätta är att akvariet har nog aldrig blivit slamsuget eller på något sätt rengjorts i gruset. Jag stod med tårar i ögonen och hulkade frenetiskt varje gång jag rörde runt lite i gruset. Det måste ha varit ruttet redan på 70-talet. Sköldpaddan fick åka till morsan (alltså inte själv, jag körde honom i bilen) eftersom dom redan hade en sköldpadda i ett akvarium (mitt 240l som jag säkert nämnt tidigare nånstans) Övriga fiskar hamnade i ett 100l förutom malarna som fick ett högst temporärt hem på 85l (jo dom var faktiskt 36 och 32 cm) Det blev ju väldigt trångt, men det handlade bara om en veckas långsam inkoppning till vettigt vatten innan jag flyttade över dom till 1000l.

Det "nya" 310 liter akvariet hamnade i min ställning och fick husera mina Tanganyikaciklider som tidigare blivit degraderade till ett 100l efter det att morsan fick 240-akvariet. Jag utökade fiskbeståndet i Tanga-burken till totalt 8 snäcklekare, 2 troffar (honan blev ihjäljagad..svaga hanen går nog åt snart), en bunt med jullar (ornatusyngel) 2 andra snäcklekare (N. caudopuncta) och ett par elakingar (Tel. dhonti)