Juni 2000

Jag har nu dragit igång Tanganyika-akvariet och har på Akvarielagret inhandlat 3st Neolamprologus Multifaciatus (snäcklekare) och 4 st Julidochromis ornatus. 3 st Thropheus moorii "Kiriza" hade jag sedan tidigare i karet.


Julidochromis ornatus vaktar sitt revir.

Jullarna har bildat par. Eller rättare sagt ett par jullar har funnit varandra. Svartsjuka eller inte, det paret har i alla fall tagit livet av dom två andra jullarna. Men sannolikt så fick dom dåligt samvete för dom håller på att göra nya jullar...många nya jullar.

Wow! Plötsligt såg jag MITT nya akvarium i en annons på NCS!


"1000l akvarium säljes: 200x70x70 Back-to-Nature bakgrund (Stora amazonas) Nya pumpar,sandfilter etc etc."

Jag petade in lite snus i ögonen och gick upp till min fru. Med tårfyllda ögon berättade jag om min upptäckt. Nästan ilsket gjorde hon det tydligt för mig att det handlade om en hel del pengar. Dessutom hade jag ju redan 250 akvarier.... Äh, 13 bara, påpekade jag besviket och gick ner för att kolla på annonsen igen.

Helt korkad är man ju inte, så snart gick jag upp till vardagsrummet igen. Denna gång beväpnad med en tumstock och IKEA katalogen.

-Älsklingen min... OM, jag nu skulle köpa akvariet så skulle det aaaldrig få plats här i alla fall... fast det är klart....kanske om man köper en ny bokhylla, sade jag, och råkade tappa ikea-katalogen framför henne.

När jag såg henne studera vår gamla bokhylla visste jag att det skulle gå vägen. Jag satte mig ner bredvid henne och började likgiltigt bläddra i katalogen... Oj, den här var väl fin älsklingen min, då skulle ju dina fina kristallglas synas också.

KLART!

Helgen efter så åkte jag och tittade på akvariet. Som grädde på moset (igen?) så fanns det ca 10 minuter bilfärd ifrån mig. När jag kom in i vardagsrummet fick jag se ett GIGANTISKT akvarium utan BTN bakgrund. Jösses, tänkte jag, det är tur att jag inte skall ha detta monster... men det var just det jag skulle ha. Bakgrunden låg nere i källaren fick jag veta. Fy satans helvete, sade jag, och hoppades att han inte skulle ta illa vid sig. Han snackade och berättade en hel del, men jag hörde bara svagt att det kom ljud ur hans mun. Jag hade redan börjat tänka på hur i hela friden man skulle få ner det för trappan (1 spiraltrappa i trapphuset)

- Hur fick du hit det egentligen?!?!
- Ja, just det, jag hjälper inte till att flytta det, sade han. -Och när ni har lyft upp det från bänken är det ditt akvarium och jag har inget ansvar längre!

Jag åkte hem,men var inte så uppspelt som man skulle kunna tro. Jag fick något som närmast liknade ångestattacker när jag tänkte på flytten.
Jag började ringa runt till flyttfirmor, men det skulle bli alldeles för dyrt.

15mm glas i botten och 12mm på sidorna. Dessutom ett helglasakvarium utan ram.


Nu kom även det jag väntat på ganska länge. För att få plats med 240l akvariet så fick jag riva en garderob...En garderob med mina kläder, den enda garderob jag hade.Så föga överraskande kom denna kommentar fråm min kära fru (Ni vet, hon som var rädd om prydnadssakerna)

- Skall du verkligen ha dina kläder i påsar?
- Näää, jag skall fixa en garderob.
- aaaa, vart skall du ha den då?
- Ja men...måste du ha alla andra garderoberna då?
- Japp!
- Kan inte du tränga ihop dina grejer lite då?
- Nepp!
- nehepp

(tillägg; den 9 april 2001 så har jag fortfarande de flesta av mina kläder i påsar)tillägg 2 den 11 Mars 2011 så har jag inte det längre..