Klicka på bilden för större version

Namn: Skärmavbild 2015-03-11 kl. 01.59.14.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,2 KB
ID: 2345573
Sällan efterfrågad numera men jag tänkte lägga den här som en liten backup och om någon vill läsa. Kanske kommer jag fortsätta skriva nu när jag snart drar igång en tanganyikaburk. En del kanske känner till den som "Blåbär bland alger" Det var arbetsnamnet på den i början. Jag hade denna "blogg" på www.jerka.nu med helt sjuka besökarantal. Jag tror min sida var topp 20 i världen i husdjurgenren. Akvarieguiden hävdade plats 13 i världen vid något tillfälle och samtidigt hade min sida ungefär samma siffror. Visserligen slutet på 90-talet men ändå. Märkligt är det. Nåväl, håll till godo.


----------------------------------------
September 1999

När huden på pannan konstant flagnade bestämde jag mig. Jag måste dra ner på min digitala konsumtion. Jag skaffade min första dator 1982 och har sedan dess knappt lämnat den. Idag arbetar jag med scanning och bildretusch, givetvis även det framför datorn..

– Nej, jag behöver en ny, och för mig, annorlunda hobby, någonting pyssligt. Tanken på ett akvarium slog mig aldrig förrän frugan sade att dom sålde ett akvariepaket för 1000 spänn. Allt utom fiskar och käk skulle ingå. Detta ägde rum för 5-6 veckor sedan. Så detta är alltså en nybörjarhistoria, när den händer. Ni som förväntar er tips och nya sanningar får leta annorstädes. Men vissa av er kommer kanske att nicka igenkännande åt mina gjorda, och för all del kommande, misstag.

– 85 liter är det, sa frugan på telefon. 85 liter tänkte jag, det låter lite smått. Men det är nog bra att börja med, innan man lärt sig.

– Ja, köp det då sa jag, och så blev det. Hon kom hem med en påse engelsk sjösten, en fluvalpump och några halvdöda växter.

– Man skall göra rent gruset först.

- Skojar du, sa jag. Hur då?

Det visste hon inte. Nåja jag hällde upp lite av gruset i en plastpåse och gick in i duschen. –Nu skrattar dom gott åt oss på akvarieaffären, tänkte jag och kände mig blöt, fånig och framförallt lättlurad. Men när jag såg färgen på vattnet tänkte jag att det kanske ändå ligger någonting i detta. Efter spott och spe så var min första grustvätt färdig.
Jag hällde i ca 2 cm grus jämt fördelat på botten och fyllde på med vatten. Jag började fundera lite på var växterna skulle planteras. Kan detta verkligen vara rätt, dom skall väl inte bara stoppas i gruset? Jag försökte tänka igenom hur andra akvarier såg ut, men jag har egentligen aldrig brytt mig, så det var tomt i huvudet. Jag stoppade till slut växterna i gruset i alla fall och började sedan leta information i mitt rätta element….på Internet. (dubbel-ve, dubbel-ve, dubbel-ve punkt altavista punkt kom)

Det var då jag först började tveka om jag valt rätt hobby. Det var ph-värden, lampor som skulle tändas i olika intervaller, ner med kalkhalten, latinska namn på ormbunkar och gräs….Notera att jag utlämnat alla dessa fiskar. Vissa fiskar skall ha surt, andra sött.. Ja jösses. Den enda fisk jag skulle sätta pengar på att jag kan utpeka är en svärdbärarhanne, men det är nog allt. Dessutom händer det tydligen att dom byter kön, så man blir väl av med pengarna i alla fall. Jag blir lite trött på alla motsägelsefulla sanningar och den något höga kunskapsnivån som fanns på Internets forum. Visst, det finns gott om nybörjartips men dom är skrivna av folk med för hög kunskap för att kunna sätta sig in i mina funderingar. Jag ville bara veta om det bara skulle vara grus i botten eller om man skulle ha någon ”planteringsjord” eller så. Nej, jag behöver någon att prata med. Så jag åkte iväg till det närmaste zoo jag hittade och väntade till butiken blev tom.

–Tjena, jag har skaffat ett akvarium och jag har inte en susning om nåt. Jag beskrev mitt akvarium så gott jag kunde. Han lyssnade intresserat och ställde en massa smarta frågor om hur jag tänkt mig o.s.v. Han gav ett seriöst intryck och ville inte pracka på mig en massa grejer. Efter vårt samtal gick jag nöjd därifrån med en del växter och lite större självförtroende. Jag lärde mig mycket av att bara få en kvart av hans tid. Jag förstod bl a att ett litet akvarium är svårare än ett stort. Dessutom förstod jag faktiskt för första gången att fiskarna inte är tillverkade för akvarium. Det låter nog märkligt, men jag har egentligen aldrig insett att dom lever i det fria. Jag har mer sett dom som små färgglada prydnadssaker tidigare.

Den vänlige akvariesnubben på Huddinge Zoo rådde mig i alla fall att starta upp akvariet och låta det gå ett par tre veckor innan jag stoppade i några fiskar. Jag fick med mig någon form av salt jag skulle hälla i. Sagt och gjort. Efter ett par dagar och resten av gruset i akvariet (vilken skillnad i djup det är när man har högt med grus bak). Snart började vattnet att klarna och jag längtade redan efter fiskar.

Jag köpte en rot och gjorde lite grottor i form av blomkrukor som jag hade sönder i lämpliga former. Jag ville stoppa i massor av grejer. Det blev ett par stentroll och och en del annat trams jag smugglade ut från prydnadsskåpen. Så där stod vi, min fru och jag, hon vaktade prydnadsskåpen och jag vaktade akvariet. Hon vann, vilket så här i efterhand kanske inte var så dumt.
Jag hade väldigt svårt att motstå frestelsen att slänga i lite firrar på en gång. Men jag höll ut i åtminstone en och en halv vecka till. Jag kände mig tillfreds med akvariesnubben i Huddinge så han fick äran att sälja mig några fiskar. Han bromsade mig lite i antalet fiskar, så jag gav honom fria händer att föreslå en uppsättning fiskar som passade min kunskapsnivå. Det blev 2 svärdbärarhonor och en hanne, 10 st. Kardinaltetror och två pansarmalar. Samt lite växter, flingmat och röda mygglarver. Jag fick instruktioner hur jag skulle flytta över fiskarna till akvariet. Det hela gick ut på att jag försiktigt skulle koppa över vatten från akvariet till påsen under en timme och sedan med håv flytta över fiskarna. Jag har läst en hel del olika varianter på detta, men den här metoden har funkat bra hittills. Tre dagar senare såg jag en samling konstiga luftbubblor bakom filtret, vilket senare visade sig vara rom från pansarmalarna. Tyvärr försvann dom ganska fort. Jag köpte mig en kampfiskhanne och två honor, nyss även två gibbicepsmalar.


December 1999

Nej, jag vill ha ett större akvarium, jag vill ha utrymme att inreda det lite häftig och kanske en aning mer naturligt än ljusstakar och annat trams jag hade tidigare. 300-400 liter verkar lagom. Jag funderade på att bygga mig ett eget, jag tog pris hos en glasmästare för glas.

Tanken var att det skulle vara 170x45x45. Jag tittade samtidigt på Internet efter begagnade och nya akvarium. Men det fanns inget som kändes helrätt, antingen var det dyrt eller så fanns det i Luleå. Plötsligt dök det upp. 360 liter och i Stockholm..dessutom för 900:- med bänk. Som grädde på moset (är det egentligen bra eller dåligt, det låter rätt äckligt) så fanns akvariet hos en kille på samma gata som jag jobbade, jag kilade över och såg den, i mina ögon, fantastiska bakgrunden, som även gick ut som två pelare i mitten. Jag blev alldeles upprymd och förstod att det var just detta jag letat efter fast jag inte vetat om det. Efter 10 sekunder frågade jag om det var tätt.
–Ja, självklart!
–Jag tar det!

Vi baxade ut grejerna i min 745:a med nedfällda säten. Det behövdes nästan ett skohorn, men till slut hade vi fått in det. Akvariet kunde inte stå helt plant så det gick väldigt sakta från Södermalm till Tullinge. Grannen hjälpte mig att lyfta in det i garaget och vi fyllde det omedelbart med vatten. Där står det nu för att kolla att det håller tätt.

Under tiden har svärdbärarna tydligen haft lite fuffens för sig för plötsligt såg jag ett litet yngel som gömde sig bland växterna. Jag fick i utryckningfart åka och köpa mig ett liten sån däringa plastlåda som flyter i akvariet. Jag försökte leta upp ynglet i ett par timmar för att stoppa det i lådan. Men det hade försvunnit. Trots att jag letade konstant i minst två timmar så hittade jag det inte förrän två dagar senare då det, nästan lite kaxigt, simmade upp framför mina ögon. Blixtsnabb fångade jag upp det och stoppa ner den och en flytväxt i burken, där simmar det nu och verkar trivas.