När jag odlar moina inomhus har jag hela tiden använt mej av flera mindre behållare. Tanken är att om någon odling kraschar så finns de andra kvar i reserv. Och moina har en tendens att krascha om de inte sköts tillräckligt bra. Men så i höstas funderade jag hur det skulle kunna gå att ta in en av de murbruksbaljorna på 80 liter som jag använder utomhus på sommaren. Jag hade ett utrymme under ett bord och nära ett element som verkade lämpligt. Så jag tog en portion moina och skalade upp den vilket tog ett tag. Sedan drog jag igång det hela. När jag skördar från de mindre kulturerna brukar jag samtidigt byte ut en fjärdedel av vattnet. Men det skulle väl bli litet väl otympligt med murbruksbaljan. Det vatten jag tillsätter där motsvarar bara avdunstningen om ens det. Matar med jästlösning på samma sätt gör jag. Till min förvåning har den här större kulturen inte kraschat (ännu i alla fall). Och jag tror faktiskt jag får ut mer moina från den stora kulturen jämfört de sex mindre tillsammans. Så det lär bli en fortsättning.