Var ett tag sen det här, men har hänt lite sen sist; har just nu 16 kar up and running (vilket är lite för många, och de är allt lite små), några nya (för mig dvs) arter har flyttat in, har fått sålt av en hög av mina ancistrusyngel, och så har jag fått ett jobb. Ett tillfälligt extrajobb och inget fancy, men ändå. På minussidan ligger la att man börjar tidigt varannan vecka så får då gå upp 4:30 för att hinna, men å andra sidan är det sovmorgon varannan vecka med så då kan jag sova till 5:15! Ack den som ändå vore en sån där morgonmänniska istället för en morgonzombie. Oh well.

Och så det där med de nya firrarna. Pratade med en lite akvaristikintresserad vän för ett tag sen om att det var rätt skönt ändå att bara ha palettcikliderna som är lite reviriga, resten av mina fiskar är ju rätt vänliga typer. Sa att jag ska nog inte ha fler ciklider utan köra fler snällare stimfiskar och levandefödare. Meen så hade ena affären fått in A. panduro, vilket råkar vara just den där apiston som är lite av undantaget, så fick ju köpa några stycken. Blev ett par av dem iaf, och 2 extra honor som får gå i varsitt kar med små ancistrus tills jag kommer på hur jag ska göra med dom. Gillar egentligen inte att lämna tillbaka fiskar, funderar länge innan jag köper på huruvida det är en bra idé, vart de ska gå, om jag har backupkar som passar utifallatt etc så att det inte ska behöva flytta igen, men visste ju också att de inte lär komma överens allihop. Nåja, time will tell. Lite repiga/mörka bilder på paret;
Klicka på bilden för större version

Namn: P1259547.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,9 KB
ID: 2345565
Klicka på bilden för större version

Namn: P1028948.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,5 KB
ID: 2345566
Men nån direkt lek har jag inte sett än, så får se. Det är lite högre pH än de vill ha, så får se om det behöver sänkas lite kanske för att det ska duga. De går med ett litet stim pirangatetror och några ancistrus (dom finns överallt!), och verkar ha valt en grotta som de vaktar lite sådär halvhjärtat då och då, så väntar lite till innan jag börjar mixtra med nåt. De verkar ju trivas bra ändå, har börjat färga ut fint och är inte skygga alls.

Mina palettyngel har växt upp med och 2 har bildat par och lekt och fått egna yngel, kul med flera generationer. Unge herr Palett med frun i bakgrunden till vänster;
Klicka på bilden för större version

Namn: P1029017.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,0 KB
ID: 2345567
De är dock kanske hälften så stora som de andra gamlingarna. De äldre verkar ha tagit en paus, eller kanske pensionerat sig. Är väldigt lugnt och stillsamt i det karet, eller lugnt för att innehålla paletter. Ett par honor har strukit med sådär plötsligt med nån månads mellanrum, lagom runda om magen och fina i färgen var de så misstänker ingen sjukdom direkt. De två äldsta hanarna börjar nästan se lite kutryggiga ut med, vet inte riktigt hur gamla de kan bli egentligen men de har varit med rätt länge nu. Fortfarande pigga och fin färg på dom iaf. Tror där är 12-13st kvar nu, mest honor dock.

Jo, och mina allra hemligaste fisk uppenbarade sig efter släckning, så blev en magbild med blixt (vilket jag aldrig vill använda annars, men blev ju lite tvungen nu);
Klicka på bilden för större version

Namn: PC188851.jpg
Visningar: 1
Storlek: 136,0 KB
ID: 2345568
En Panaqolus maccus (tror jag det är), och den där magen ser la ok ut för en fisk man aldrig ser äta ändå? Jazbay heter den ifall någon undrar, har bott hos oss i hm 4+ år, och jag tror att det är en hane. Nån dag ska jag få till ett bra foto så nån som vet kan säga om det är en han, så jag kan skaffa en till och odla massa mini-jazbays! Eller, kan ju försöka iaf. Vill helst inte störa för mycket, kanske blir ännu mer hemlighetsfull då.

Ska se om jag kan få till några ok foton på de andra nya fiskarna med, är bla tigerlimia som ynglade av sig typ dagen efter de landade, och 10stBedotia madagascarensis. Görfina är dom allihopa, men lite svårt att få dem att fastna fint på bilder bland alla repor och speglingar och smågult ljus. Men skam den som ger sig.