en ful ankunge igen... Kamphanen var kungen i akvariet tills någon trasade honom sönder och samman. Med en halv stjärtfena kvar som förövrigt var sönder fransad flyttade jag honom till en egen bytta. Tillsatte esha 2000 för att minimera risken för svamp och för att hjälpa läkande. Han var trots omständigheterna pigg och åt. Det såg ljust ut... tills igår morse. Hittade inte honom i byttan. Kollade på golvet men ingen fisk där heller. Funderade på om han hamnat bakom pumpen. Och jo, han hade sugits fast med sina fenor i den förbannade Hydor Pico pumpen. Trots att jag ställt ner den max i flödet så har den sugit in fenorna via löstagbara pumphuvudet på baksidan. Alltså inte via gallren till filtret. Hans stjärtfena existerar i princip inte längre.

Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0989.jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,1 KB
ID: 2345546

Jag plockade ur pumpen. De klarar sig trots allt bra i stillastående vatten. Jag Byter dock en mugg vatten då och då och ska tillsätta en syresten eller Jungle svampfilter. Igår var kamphanen inte så pigg och förhoppningen att den skulle klara sig var minimal. Matglädjen var som bortblåst. Stackarn. Men idag så har han vart lite mer nyfiken när man bytte lite vatten och simmar runt lite. testade mata honom med några flingor och han tog dem. Så nu håller man tummar och tår att hans stjärtfena växer ut igen och han blir återställd. Det lär nog ta ett tag...


Andra advent idag!! Tiden går alldeles för fort! Tänkt att jag ska städa idag men motivationen är inte riktigt med. Men jag måste. Ska hämta hem ett av mina akvarium som står hos svärfar. Och så ska ju tomtar och julgran fram med. Snart jul!! Gisses! Men i år är det för en gångs skull JAG som kan luta mig tillbaka och bli "serverad" julmaten. Fast jo... jag kommer få göra köttbullar och jansson. Men i övrigt: nada! Ska fira julen hos svåger med familj. Och det känns rätt bra med tanke på att jag i över tio års tid stått och gjort julmaten, fika och gotter till släkt och inte gjort annat än bott i köket på julaftonen. I år så la jag fram en liten pik: -Ska vi inte käka julbord på restaurang så jag slipper stå i köket hela julen. Kan väll räcka med att vi tar en julfika och byter paket. Tror poletten trillade ner.... Hehehe

Fortsatt trevlig andra advent!
Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0993[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,2 KB
ID: 2345547