Idag for jag in till Köping för att se om man fått hem Fjärilsciklider på zoo butiken. Jo, det hade de, men tyvärr var de så små de som kommit hem och de tre som var kvar... tja... En såg hängig ut och de andra två var omöjliga att urskilja om det verkligen var en hane och hona. En var i alla fall hane, men den andra... för svårt att avgöra. Så jag väntar på nästa leverans nästa vecka istället.

Kikade runt för jag har många individer man skulle vilja ta hem. Algätare skulle behövas i dotterns akvarium. Även om platysarna är duktiga på att noppa av det lilla som fanns i akvariet, men dessa ska flytta in i näste projekt jag ska starta. Jag är rätt anti mot Ancistrus sp. Minns ju vilken invasion jag hade ett tag när jag odlade. Skulle vilja få tag på Otocinclus vittatus eller Otocinclus macrospilus. Hennes akvarium är på ca 70l så det ska inte bli stora fiskar där i.

När jag nu strosade runt blad akvarierna så var det något som drog min blick till sig. En kamphane så ståtlig, visade upp sig och var mer livad än vad de brukar vara. Men jag ska ju inte ha något asientema precis.... Men dottern har ju tjatat om dessa kampfiskar. Och de fiskar som går i hennes akvarium för tillfället... De ska ju snart flytta in i mitt egna projekt. Och då lär denna herre antagligen vara såld. Så hon fick helt enkelt en "krya på dig" present då hon ligger dunderförkyld.

Klicka på bilden för större version

Namn: kamphane.jpg
Visningar: 1
Storlek: 151,2 KB
ID: 2345541

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5637 (1024x634).jpg
Visningar: 1
Storlek: 358,8 KB
ID: 2345542

Två damer fick följa med hem också. Var lite fundersam om platysarna skulle ge sig på kamphanens fenor men denna herre visade platysarna var skåpet skulle stå direkt och det var snarare han som noppade dem. Jag tyckte att han skulle fått heta "Spännar Anders" men dottern tittade på mig och sa: -Nä, han är liksom kungen i akvariet så han får heta "Kungen".