Wow... det var ett tag sedan måste jag erkänna. Mellan 1½-2 år sedan har jag räknat ut. Och jag tror att jag fick fisk eg., ett gäng stora plecos och gibbis. Och en ensam prickig knorrmal. Eller nä... jag köpte mig en albino kinesisk algätare som tyvärr blev mat till de förbannade Humlemalarna i ett senare skede... Men det är ändå länge sedan någon ny fisk flyttade in.

Dotterns akvarium är uppstartat sedan en tid. Där i huserar tillfälligt mina knorrmalar, microsynodontis och clownpleco tills jag fått upp mina akvarium. Men något simmande skulle ju hon så klart få ha. Tre indian platys flyttade in.
Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5524 (1024x633).jpg
Visningar: 1
Storlek: 241,9 KB
ID: 2345533

Den enda individ som finns kvar sedan hon fick sitt akvarium är en kuhli ål.
Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5554 (1024x684).jpg
Visningar: 1
Storlek: 368,6 KB
ID: 2345534
Hubbe har fläskat på sig rätt ordentligt. Denne ska få kompisar med när alla malarna flyttat ut. De jag hittat i butik har vart så små så de blir nog spaghetti åt malarna.

Min gamla Clownpleco är lika tjurig som förr... En riktig surkäring vill jag lova. För ingen får vara i hennes grotta eller vid hennes algtablett osv. Jag minns inte exakt när hon införskaffades men jag tippar på att det är mellan 5-6år sedan. Jag hade önskat hitta en hane till denna dam men tyvärr hittar jag bara så små individer att man knappast kan se om det är en hona eller hane.
Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5565 (1024x684).jpg
Visningar: 1
Storlek: 276,3 KB
ID: 2345535

Önskat att jag hittat en hane åt min lilla microsynodontis med. Verkar vara lika omöjligt på den fronten. Aja... denna har också många år på nacken. Säkert lika många som Clownen. Har ingen aning om hur länge dessa kan leva men de får stanna i min ägo tills de simmar vidare så att säga.

~*~*~*~*~*~*~*~
De flesta har nog sett programmet River Monsters på Discovery? Kommer inte ihåg om det var i det sista "nya" programmet där han fiskade i Asien... Indien närmare bestämt tror jag. Minns inte heller vad han sökte för just det programmet somnade jag av och till... Hehehe... Men han for till en sjö för att fånga denna fisk han sökte, men aldrig fick på kroken. Men däremot fick han massor av arter som Redtail catfich, arapaima m.f. som inte ens hör hemma där. Vissa arter som odlats och blivit utsläppta kan klara sig och tom föröka sig på sina nya platser. Om man nu tänker Sverige. Vi har visserligen vintrar om än faktisk ibland väldigt milda. Skulle då tex Channa argus (Nordlig ormhuvudfisk) klara sig neråt i Sveriges sjöar? Hur skulle fiskbestånden i vattnet påverkas? För vårt redan minskande amfibie bestånd skulle det antagligen bli spiken i kistan för.

Alla kräftor som såldes i zooaffärer som "blå hummrar", "kloräka" m.m. kan ju utgöra en fara för våra inhemska kräftor/smittspridning. Flodkräftan har på 100år minskat med med 97% tack vare införsel av signalkräftan, men också pga av att vi förorenat och fått surare vatten.

Vad har vi egentligen för akvariefisk som klarar av våra vatten? Jag börjar mer och mer förstå de förbud lagar som brer ut sig om hållning om vissa arter.

Och om arter som man tror inte existerar längre i våra vatten. Jag har trott att Mal (Silurus glanis) inte längre existerade i Hjälmaren. Både min farfar (1919-1972) och mina farbröder har fiskat mycket på Hjälmaren men aldrig fångat en. Mig veterligen har ingen sett mal ock det skrivs så med på fakta sidor att det troligen inte finns mal kvar i de vattnen. I någon River Monster repris fångade Jeremy en mal i Europa. Jag berättade då att dessa malar har funnits i Hjälmaren/Kvarnsjön där vi fiskar (och badar). Barnen satt storögda och skulle ALDRIG mer bada där. Men jag insisterade att de inte fanns kvar.

Tji fick jag.... För dottern kom hem exalterad för någon vecka sedan från skolan och berättade att hennes fröken hade fångat mal i Hjälmaren. Och det stämde med! Så gissa vem som inte kommer bada mer.... just där.