Eftersom hösten verkar vara på intåg tömde jag fyra av murbruksbaljorna på altanen. Jag upptäckte då (tyvärr något sent) att det fanns mycket flicksländelarver i en av dom men inte grannbaljan. Skillnaden var den att några fiskar hade fått gå ett par veckor i den baljan som var i det närmaste tom. Trots att det är kyligt finns det en del fisk fortfarande ute som verkar må bra. De senaste åren har jag försökt odla moina utomhus och det börjar alltid bra men förr eller senare verkar de luftlandsatta predatorerna ta över (flicksländor, dykarbaggelarver och vita mygglarver). Så det har gradvis över åren blivit fler saltbaljor för artemian istället (där är problemet istället överraskande kraftiga regnväder). Nåväl – jag planerar inte för fler artemiabaljor - utan mina tre får räcka. Nästa år blir mer fiskinriktat. Jag börjar nog med moina och skördar denna tills predatorerna kommer. Då får det bli fiskarnas tur. Det tycks ju inte behöva så mycket stödmatning därute då och fiskarna tycks ju trivas. Vilka fiskar? Jag tänker då främst på mina sydamerikanska årstidare och då Austrolebias i första hand.