Klampade runt i skogen med systrarna, mor och morfar och letade svamp i helgen, men det var inte många ätliga saker vi hittade, har nog varit lite för torrt på sistone. Kom hem med en del halvtorra trattkantareller, några vanliga kantareller och taggsvamp, så inte så pjåkigt ändå eftersom taggsvamp är min favorit. Röksvamparna verkade trivas i alla fall, fanns överallt.
Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20140921_011.jpg
Visningar: 1
Storlek: 152,0 KB
ID: 2345532

Snodde de flesta taggsvamparna, men delade upp resten storasysterligt, så småsystrarna fick lite extra. Så min lilla hög räckte precis till middag, bara åt mig då, inte till sambon.
Myggor fanns det med, och eftersom jag hade ordentligt med kläder lager på lager så smög de sig in i under huvan istället, så nu har jag bara myggbett på huvudet. Tror jag offrar en arm istället nästa gång, lite trevligare att kladda på salva där än i håret.

Nästan klar med alla karen i garaget nu med, saknas ett par filterdelar till bara. Blev pumphuvuden+filtermatta varianter i nästan alla kar, då de är yngelsäkra och eftersom vi har en massa pumphuvuden liggandes.

Ancistrusarna är inne på tredje kullen nu, mycket värre än mina guppys är dom. Ska se om någon av affärerna vill ha ett gäng när de blivit lite större. Lät palettcikliderna ta hand om deras yngel själva tills de slutade vakta, och då var det bara 4 st tappra kvar som fick flytta ut. Men det känns nog som det bästa ändå, var lite översvämmade av paletter ett tag, och det efter att vi bytt in ungefär 30x3st till "vår" affär, och 30st till en annan affär. Kanske räcker med ett akvarium+ ett yngelakvarium till paletterna den här gången.

Phallichtysarna har det gått sämre med, och den sista honan försvann nyligen. Hon var rätt hängig så gissar på död och uppäten av snäckorna, de är ju så små fiskar. Kanske flytten som blev för mycket för dem, såg inga andra sjukdomstecken än att de var hängiga och började hålla sig undan, men åt gjorde dom. Men några yngel hann det bli, så hoppas hoppas att jag lyckas hålla liv i dessa så kanske det kan bli fler ändå. Vill gärna kunna skicka vidare några stycken med.
Klicka på bilden för större version

Namn: P9156261.jpg
Visningar: 1
Storlek: 86,2 KB
ID: 2345531
De äter bra i alla fall, smulat flingfoder och fryst cyklops och moina får dem. Har en del små loppor i räkkaret med, ser ut som någon slags ostracoda, kanske kan funka som levande foder? Ska undersökas.
Klicka på bilden för större version

Namn: P8246212.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,4 KB
ID: 2345530

Har varit dåligt med eko zucchini i affären på sistone, så testade brysselkål istället vilket gick hem det med bland både räkor, malar och guppy.
Släppte i en i stora karet till amanoräkorna, och såg sen efter någon timme efter släckning hur chokladmalen riktigt anföll brysselkålen, högg tag och ruskade runt på den tills den flög iväg in bland växterna, och dök efter den igen- såg riktigt roligt ut. Och alla andra invånare stod på behörigt avstånd och tittade på. Mätte den häromveckan med när den låg och väntade på mat, och den är ungefär 17cm nu. Finns plats åt den i ett par kar i garaget utifall att, men sålänge den bara mördar grönsaker får den vara kvar härinne.