De två minsta av malarna har dött och jag vet inte varför. Vatten plus malar fick följa med till akvariebutiken och de kunde heller inte se något konstigt med vattnet. Alla andra fiskar ser väldigt pigga och normala ut (efter vad jag kan bedöma iaf).

Sedan var det de där ynglena. Någonstans mellan 2 och 4 har jag sett. De gömmer sig mellan de svarta stenarna som ligger i en liten hög vid ena roten, eller bland växterna. Kommer någon för nära pilar de iväg blixtsnabbt, så tanken att de skall bli mat får nog tänkas om. Likaså tanken att det skulle gå att håva upp de små, för det är nog helt omöjligt.

Maken däremot verkade gilla ynglena, för när jag berättade om dem blev han helt plötsligt välvilligt inställd på ett sovrumsakvarium modell litet yngelakvarium. Så jag åkte till butiken med döda fiskar och kom hem med ett komplett 54L startkit. Det är nu på plats och fyllts till sådär 60% med gamla akvariets vatten plus nytt, och så blev det automatiskt ett vattenbyte i 100L. Lite mirakelmedel som färgat vattnet lätt neongrönt har jag också droppat i efter att ha pratat med mannen i butiken.

Min talang för att håva fisk behöver utvecklas. Bland rötter och växter höll jag på att ge upp att försöka fånga den största av platyhonorna, och med största menar jag rundaste. Till slut gick det och mindre än en timme efter att hon placerats i en yngellåda kom det 4 små yngel! Nu är de 12 st och imorgon skall de försiktigt flyttas in i yngelakvariet. Känner mig försiktigt hoppfull.