Efter lite strul m nitriter och en del Nitrivec så var det äntligen dags för fiskar! Grodan fångas in och matas i lugn och ro i ett yngelakvarium och allt är fint och hoppfullt.

Hur man köper fisk med två energiska barn är ett kapitel för sig, men vi kom hem till slut med en ancistrus, 15 neontetra och 6 ljuvliga små corydora venezuelens. Jag var glad som ett barn på julafton och de koppades in enligt konstens alla regler.

Paniken infinner sig när jag ser att en av tetrorna har något vitt längst ut på stjärtfenan. Fenan ser dessutom lite mindre och trubbigare ut än de andras. Vad gör jag nu? Vita prick? Fenröta? Kommer alla dö nu? Jag har inget litet sjukhusakvarie (varför tänkte jag inte på det, varför tänkte jag inte alls?)

Enligt EU:s stadgar finns det ett par rekommenderade sätt att avliva fiskar på. Kokning och frysning är specifikt med på listan som EJ GODKÄNDA. Det visste jag inte då, så jag höll vattnet kokande på spisen medan jag försökte fånga in den lilla tetran. Snabba steg till köket och så var det gjort. Nästa gång blir det till att banka ihjäl fisk. Det är godkänt. Kollar in medicinflaskan som kom med i tillbehören till burken. Tar ALLT, tyvärr även räkor. Vi vill gärna inte förgifta räkorna.

Hyperventilerar och vill på lördag kväll köpa första bästa 54L från Blocket. Maken dämpar och stoppar.

Söndag: Allt ser bra ut, men varje rörelse fiskarna gör ser konstig ut. Kollar Blocket regelbundet. Hittar ett Juwel Trigon 190 för 500 spänn (maken tvärvägrar och tycker det räcker med ett akvarie. Jag är fortfarande oförstående).

Måndag: Förskolan stängd och sonen och jag kollar priser på små luftpumpar och startpaket runt 54L. Kommer hem och upptäcker att en av pansarmalarna ligger död i ett hörn. Inga prickar, inga fläckar, bara död. Mäter nitriten för andra gången, noll även denna gång. pH är svårare att läsa av någon anledning, men ca 7. Ett par timmar senare börjar den andra av de minsta malarna uppföra sig konstigt, simma i cirklar och uppåner. De andra fyra är större och verkar opåverkade.

Vad gör jag för fel?!? Detta är inte kärnfysik, inte tusan kan jag hålla på att ha ihjäl små djur! Pratar m butiken. Död fisk och vattenprov skall tas med imorgon och jag hoppas så att det inte är något som alla fiskarna kommer dö av.

Antal dödsfall i projektet: 4

Antal utbrott maken fått efter maniskt pladdrande om vikten av att tänka efter före och att vi behöver BÅDE sjukstuga och yngelakvarium: 1