Sagt och gjort, morfadern överraskade med att dyka upp med ett fynd från Blocket. 300 spänn för ett 78x35x35! (Vi får väl avrunda det till 100L.) Plus en del tillbehör inklusive ett nitrittest.

Vi köpte alldeles för mycket grus, lite rötter och så byggde vi ut en inbyggd bokhylla så akvariet fick plats. Växter, biostart till filtret, vatten och några räkor så var vi igång.

Dag 4. Tre Musse Pigg platy införskaffas, två honor och en hane.

Dag 5. Grodan får flytta in i akvariet, dottern har slutat gråta och ger grodan namnet Prins August. Allt är väl så här långt.

Dag 6. Försöker mata grodan per rekommendation med svarta mygglarver. De glupska fiskarna äter upp allt innan grodan verkar ha en aning om att något hänt.

Dag 7-9. Oroar mig för att grodan skall svälta ihjäl och göder istället fiskarna. Försöker hitta info på nätet och lär mig iaf att de inte skall ha mat mer än varannan till var fjärde dag. Jag tycker akvariet är väldigt fint, trots att det är väldigt amatöraktigt.

Dag 11. Det saknas en fisk i akvariet. På något sätt har platyhannen lyckats studsa/hoppa ut genom den lilla trekant i täckglaset som pumpens sladd löper ut genom. Han ligger inkilad mellan akvariet och väggen, bortom någon form av räddning. Köper en ny hane av wagtailtyp eftersom alla musse pigg är slut. Av någon anledning köper jag två honor till, att jag i ett senare skede kommer oroa mig över vad jag skall göra av med alla yngel, ja det är en annan historia.

En disksvamp slaktas för att täppa till sladdutgångarna.

Antal dödsfall i projektet: 1