Här är som utlovat foto på en av mina elritsor:

Klicka på bilden för större version

Namn: elritsa_DSC_8415.jpg
Visningar: 1
Storlek: 21,4 KB
ID: 2344811

Fisken på bilden är en hane, det kan man se på att den är grön på sidan - det är början till lekdräkt. I full lekdräkt blir hanarna mörka, med gröna sidor, rödvita bröst- och bukfenor, och rött på huvudet. Honorna är mindre, ljusare och slankare och har proportionellt lite mindre huvud. Fisken är ganska stor för att vara elritsa, drygt 5 centimeter, så den är två eller tre år gammal (de blir sällan äldre än tre år).

Nu kanske nån undrar varför jag inte samlat elritsa tidigare, det är ju en så vanlig fisk. Det beror på att elritsor har en väldigt märklig utbredning i Sverige: de är vanliga i norr, i väst, i söder, och i stora delar av Östersjön - men saknas helt i mälardalen. Det finns gott om miljöer i Mälaren och andra vattendrag i Stockholm där elritsa borde trivas, och eftersom de är vanliga i Östersjön borde de kunna ta sig hit - men de finns inte här, och ingen vet varför.
Jag bor i Stockholm, och den här fiskeresan var alltså första gången på länge jag varit nånstans där det fanns elritsa.

Jag hade egentligen velat ha stensimpa också, men det fick jag inte tag i någon.