Efter månader av "ingenting har hänt" i mina akvarier, i alla fall inget jag får skriva om, så har jag äntligen fått en fisk jag länge velat ha: elritsa!

Jag tog fiskesemester i norrland, och fångade in ett tjugotal elritsor i Vindelälven som jag sen fraktade hem, och till min stora förvåning förlorade jag inte en enda. Rakt från en fors i en kall norrländsk älv till mitt akvarium, no problem. Visserligen fraktade jag dem enligt konstens alla regler, i breathing bags med tillsatt ammolock, men ändå, det rör sig om fisk som är så pass känslig mot syrebrist och skitigt vatten att jag förr misslyckats med att frakta dem bara någon timme (i hink).

Nå, nu är de här och ska ta lite foton & posta. I väntan på det får ni en bild på fångstlokalen: den här lilla sidokanalen till Vindelälven, intill den stora stenen mitt i bilden (det ser grunt ut men är cirka 70 cm djupt).


Klicka på bilden för större version

Namn: NOR-2012-05_Vindelälven.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,1 KB
ID: 2344810

(Hmm... Intressant. Jäklar vad bloggprogramvaran nedsamplar bilden och gör den suddig. Den är alltså skarp & tydlig på min dator. Är det nån inställning?)