Verandamoinan blev inte någon höjdare denna vår men nu tar utomhusmoinan fart med hjälp av sommartemperaturen. Jag seedade lite mer moina för någon vecka sedan och nu hoppar det allt mer i mina murbruksbaljor. Men veckans riktiga surprise blev att det i en av dem dessutom vinglar runt rätt så nykläckta svarta mygglarver. Det här bådar gott för säsongen. Eftersom murbruksbaljan stod torr under vintern innebär det att det rör sej om nylagda ägg som kläckts. Och eftersom vi inte erfarit några myggproblem hittills rör det sej troligen inte om stickmyggor som gillar människor i alla fall.

Den senaste triopsen från växtvattenhinken är nu inne i äggläggningsfas. Hustrun har tömt hinken ifråga men säkert är det ju inte att det inte blir fler kläckta när man fyller den med vatten igen.

Jag har spanat efter tranparet i Tenhult när jag åkt förbi med västtåget. Så i måndags såg jag en av dem på ängen och på slutet av veckan fanns båda där och hade då med sej en liten tranunge. Läge för fortsatt transpan med andra ord.