I måndags ringde det på dörren... och jag erkänner, jag brukar försöka kika ut från något fönster INNAN jag öppnar dörren (om jag inte väntar besök förståss) .

Det gjorde jag i måndags oxå, och ser ett "kommun liknande" fordon på gatan... vilket gör att jag hastigt och lustigt får för mig att det var någon som skulle läsa av vattnet eller nåt.
Öppnar dörren, och killen - som hade återvänt till bilen - kommer tillbaka. Han presenterar sig - med ett tjockt trädgårdshäfte i handen - och undrar om jag kan engelska, vilket jag svara lite svävande på...


Nya plattor?
Tjaa, för att göra historien kort... så vill han byta plattorna i min trädgård!
Byta ut plattor? Nä, det har jag inga planer på... även om de kanske sett sina bästa dagar (faktum är att en högtyckstvätt skulle göra underverk på dem... men det säger jag inte, för det räcker inte min engelska till för att förklara ).

Klicka på bilden för större version

Namn: 056.JPG
Visningar: 1
Storlek: 415,6 KB
ID: 2344613
"Utmärkt landningsbana för ollonborrar (?) !"

Att jag säger nej, med motiveringen att jag inte har några pengar... tar han ingen notis om. Han konstaterar bara glatt att det har ingen... men "du behöver bara betala vad matrialet kostar, OM du berättar vem som gjort fint till dig och gör reklam för mig... för det är ju synd med fula plattor vid ett fint hus!

" - Om du gör reklam för mig... så tar jag ut dina arbetskostnaderna på nästa kund som anlitar mig!"
Vaaa? Vid det här laget börjar jag bli trött på den välklädde charmerande engelsktalande mannen...

Klicka på bilden för större version

Namn: 045.jpg
Visningar: 1
Storlek: 337,5 KB
ID: 2344614
"Kruk kamoflering..."

Han försäkrar att pengar är inget problem... nä kanske inte, men har man inga pengar är det ett problem. Han undrar om jag bor själv... vilket han tycker är tokigt, "för du behöver en man som kan hjälpa dig!" Visst, men jag bor själv...

Han skryter över hur bra engelska jag pratar (vilket är en stor lögn)... och jag fortsätter säga nej till hans erbjudande (jag vill inte ens titta i trädgårdskatalogen han håller i handen)... och han tala om att de kan börja redan idag med planering och förarbete inför plattbytet.


Ja men... JAG SKA INTE BYTA PLATTOR!
Börjar bli irriterade över den propra kostymnissen och hans djävla plattor, och upplyser honom om att jag har en massa annat som måste repareras... några nya plattor ska jag inte ha!

Klicka på bilden för större version

Namn: 016.jpg
Visningar: 1
Storlek: 326,2 KB
ID: 2344615
"Såååå fula är de väl inte..."

Då undrar han vad jag ska reparera... varvid jag surt upplyser honom om att det är badrummet.
Faktum är att det är mycket mer än så som skulle behöva en rejäl översyn, tex garaget och ett plank... men jag kom bara på vad badrum heter på engelska, så därför sa jag det .
Upplyste honom för femtioelfte gången att jag inte ska byta plattor... jag ska byta badrum, OM jag får låna pengar på banken. Med den kommentaren trodde jag diskutionen var slut ...


Men det var väl där - ungefär! - han fick mig dit han ville .
Han fick veta att huset var mitt... och sprang raskt tillbara till bilen och kom tillbaka med - håll i er nu! - badrums brochyrer!
Han - trot eller ej! - kunde inte bara byta ut plattor, han kunde byta badrum oxå... och ville komma in och titta på mitt badrum. Han erbjöd sig direkt - utan att ha sett badrummet - att fixa BÅDE badrummet och plattorna på en gång (nej nej nej, men hör du dåligt... JAG SKA INTE BYTA PLATTOR. Suck!)

Nej nej och åter nej... jag måste veta om jag får låna några pengar först!
Inga problem, påstod han... när du har ett hus. Nä, kanske inte i hans värld... men i min.

Han fick inte komma in, och brochyrerna tittade jag aldrig i, eftersom han tog dem med sig...

Han tänkte återkomma efter klockan två dagen efter (i tisdags)... varvid jag direkt bestämde mig för att INTE vara hemma då!


Fortsättning följer ...