Vart ska man börja...

Har aldrig bloggat innan så detta blir mitt förasta försök att i detta fallet skriva om mitt nyväckta intresse av akvaristik.

Först en litem bakgrunds historia om mig.
Jag är en son till föräldrar som har haft akvarieaffär och importerat tubifex (rörmask, levande fiskfoder på 80- talet för er som minns). Så fiskar är ngt jag fick i "bröstmjölken" .

Så nu 5 år senare heh, lite till... så har jag slått till. Grannens miss skötta 150 liters balja hamnade i min ägo.
Vill, kan jag ta hand om den vackraste möbeln i ett hem?
För det är precis det det är. Vackraste möbeln! Snyggare och mer rogivande än tv'n o datorn kan det inte bli.
Så jag tog över den, utan fiska o växter, brara massa alger på skitig bakgrund.
Ångrar idag att jag inte rengjorde bakgrunden mer men men.

150 liters balja som jag startade upp i en vecka (som sig bör) men växter och ett par räkor. Många växter, för det gillar jag och den ekologiska balansen.
Ett gäng koppar tetror och rödmunstetror (jepp, som här på forumet nämndes att tetror är underskattade) och ett par ciklider.

Jag kommer att ha en poäng efter det jag skriver här.
För att testa (ja jag är lite underlig) så gjorde jag ingenting med akvariet de första två månaderna. Inget vattenbyte, växtnäring eller kemiska tillsatser.
Sen läste jag till mig att man ska byta vatten varje vecka bla bla bla.
Ok, jag började med det. Efter vattenbytet började jag få som jag tror är gröna prick alger.Attakerade mina växters blad och lite varstans.
Nu har jag lärt mig o köpt lite näring till växterna. Kommer att skriva här vad som händer.

Vart jag vill komma är att jag sett bilder på medlemmars baljor med konstigt innehåll. Jag tror att vi har vatten från olika sjöar i våra kranar med olika förutsättningar.
Många gör efter konstens alla regler men får skit i tanken. Kanske beroende på vilket vatten man petar i.

Misströsta inte ni som får skit i vattnet, skyll på komunen

Återkommer med mina galna ideer om framtida akvarium.