Himla länge sedan var det som jag skrev i bloggen.
Får väl försöka göra en liten uppgradering även om det kanske inte har hänt så mycket.

På den akvaristiska sidan så har det hänt absolut noll med mina egna akvarier - inga nya fiskar har vare sig köpts in eller dött. Akvarierna ser lika tråkiga ut som tidigare.
Däremot var jag i slutet av förra veckan uppe hos grossisten Akvariteknik i Filipstad. Där höll jag ihop med Charistian Brams en kurs om "Nanoakavrier och växter" för de som jobbar i akvarieaffärer. Det var mest jag som pratade om nanos, medan Christian höll i växtdelen - även om vi hjälpte varandra med v¨åra resp. delar. Det var i alla fall himla kul och kursen verkade vara rejält uppskattad så det blir nog fler framöver.

Sedan var jag ju ihop med några Zoopetvästare i slutet av januari nere i Tyskland för att besöka Planted Aquarium-mässan i Hannover - det är sådan resor som gör den här skitvintern någorlunda uthärdlig. Jag har ju också skrivit en artikel om resan som ni kan läsa på denna sida.

Vad gäller mig personligen så har det inte hänt så mycket direkt - hälsoläget är oförändrat och jag snittar med 3 sjukhus/sjukgymnastikbesök i veckan så där är inte heller något nytt.
Däremot har ett par läkarbedömningar varit skit - var tillbaka för undersökning hos en ögonläkare och där blev resultatet som väntat negativt så för min del är det slut med bilkörning. Skall försöka städa bilen i veckan som kommer och sedan kränga iväg den.
Detta var dock i högsta grad väntat - det var dock inte det andra skitbeskedet. Hade efter 2 års väntan (sicket skitsnack om 3 månders vårdgaranti) äntligen fått en tid för en gastric by pass-operation i slutet av mars. Skulle opereras nere i Lund men fick nu beskedet om att de inte vill operera mig för jag är en "högriskpatient" och de har inte möjlighet att ge intensivvård om operationen går fel. Så jag frågade läkaren - vilket är störst chans för mig att fortfarande vara i livet om några år. Om jag nu gör en högriskoperation, eller om jag inte alls blir opererad? Svaret var det förväntade - dvs chansen är åtskilligt större om jag blir opererad än om jag inte blir det - dock är risken så stor med operationen att de inte vill utföra den. Inte så jäkla uppmuntrande om man säger så. Man blir förbannad på dagens sjukvård

Dock så var jag idag iväg på vattengymnastik och det var trevligt - och lite lustigt var ju att sjukgymnasten sa att det var trevligt att ha mig där igen för jag är ju alltid så glad och positiv - nåväl så kände jag mig nog i alla fall inte riktigt men det var ju trevligt att jag i alla fall utstrålade lite positivism