Har ännu inte flyttat. Har varit svårt att få tag i lägenhet när jag inte haft jobb.

Impulsköpte ett par Tilapia snyderae. Det är en av flera dvärgarter av Tilapia som bara finns i den lilla sjön Bermin i Kamerun. Inte särskilt vackra, ser ut ungefär som en rostciklid fast med vit underläpp, och honan har svart buk.
Inte särskilt snälla, fast som alla tilapior jag haft är de inte heller direkt psykopatiska, utan elaka mot fiskar de känner och ganska ängsliga om saker de inte känner.
Äter alger. Skulle förmodligen äta växter också om jag hade några.

I alla fall, rätt vad det var så låg honan halvdöd med sönderbitna fenor vid ytan - uppenbar hustrumisshandel. Jag flyttade henne bakom min BTN bakgrund (enda plats jag kunde flytta henne till nu) och så gick det ett tag.

Till saken hör att vi har en katt som är fascinerad av vatten. Han spolar på toaletten för att titta på spolningen, och han har en fix idé att plocka bort filtermattan som sitter i vattengenomsläppet i min BTN. Ja, han sträcker ner "armen" i vattnet och drar upp filtermattan. Ja, han är lite knäpp.

Så rätt vad det var när jag kom in till akvariet så låg filtermattan på golvet och bägge tilapiorna var tillsammans igen, och bästa vänner igen. Honan hade simmat genom ventilen efter att katten plockat bort mattan.

Så kan det gå.

Jag tror de har lekt minst en gång, men har inte sett några yngel. Kanske att ancistrusarna åt äggen.