Ancistrus kan verkligen förvåna en.
Så här t. ex;
Under värmeböljan så blev det nästan fisksoppa i ett av akvarierna i skolan. Flera fiskar dog, filtret satte igen av alger och gegga, strömmen slogs av på helgerna, ja ni förstår, total katastrof.
Kvarvarande fiskar pytsades raskt ner i det nystartade sexkantiga, och jag bestämde mig för total make-over.
Så ur med växterna och ner med dem i en hink, upp med alla snygga stenar och snäckskal, och fy för den lede vad det stank.
Jag hittade bara tomma äppelsnäcksskal, och absolut inga Ancistrus, fast jag kollade så noga.
Så jag tömde gruset, körde hem det, och akvariet, för helrengörning. Det är lättast att göra hemma, med slang på gräsmattan.
Hinkarna med grus blev stående ett par dagar ute, det var för varmt att göra något annat än att bada.
När jag sen väl tog mig för, så låg det förstås en liten torr och stel malskrutt bland stenarna.
Uschiannemej sånt dåligt samvete man får då!!

Och växterna stod i sin hink, och där stod de rätt bra, ända tills jag fick tummen ur i måndags kväll. Grus och grottor och nytt vatten, och tillbaks med filtret (har gått i ett gammalt kar så länge). Så upp med växterna för lite ans och puts innan plantering.
Och vad satt väl då på ett blad om inte en lite maluschling?

Glad blev jag, och förmodligen den också. Visserligen vågade jag inte lägga ner den i akvariet, eftersom växtvattnet i hinken var rätt joxigt, men den fick ett litet vattenbyte, enligt alla konstens regler.
Och ett nytt vattenbyte i går kväll, plus en liten, liten, liten bit algtablett att knapra på.

Idag, onsdag, började lärarna sin gärning, så jag ringde J, vars akvarium det egentligen är, för att diskutera vad som ska vara i det, och be honom göra dagen lilla vattenbyte.
Då säger han;
- Det sitter redan en mal i akvariet!!

Så då har den tredje malen suttit gömd den också på ett blad, först i hinken och sedan på en bänk i nästan en timme, medan jag ansade och knipsade. Utan att jag sett den.

Och slutet på alltihop är att nu går båda två i sitt nygamla, rena akvarium och har det riktigt bra!!

Slutet gott, allting gott!!