Dator/Data problem? ställ frågan här.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frågvis
    • October 2005
    • 1204

    #46
    Ursprungligen postat av Raven
    mina krav på en mus ligger nog bra mycke högre än dina så 700 för enmuss de kan ja lägga utan problem om ja tycker det är värt det.
    sen får ja också 3års garanti.

    en mus ja kolla på nu ja skulle vilja ha har gått ner til 615 och använder inte vanlig optik utan är laserstyrd.
    är inte trådlöss så den väger rätt lite också.
    Jag skulle aldrig kunna tänka mig att inte använda mig av en icke trådlös mus till min dator. Irreterar mig öerhört när sladden drar åt ett annat håll. Tvingas använda dessa på skolan ibland. Man drar och drar men pekaren sitter som i en gummisnodd, arrrgh väldigt irreterande som sagt. Fattar inte hur du står ut.

    Desutom att musen är lite tyngre gör ingenting. Jag behöver nästan aldrig hålla på lyfta musen.
    Den som frågar får veta

    Kommentar

    • jaffehuff
      • October 2005
      • 541

      #47
      Okej.... vet inte om jag blev så mkt klokare men... så länge min mus fungerar så är det bra. Fast jag klarar mig inte utan rullhjulet o sidoscroll är ju så oerhört gött o ha... menmen

      Höll på o glömma.... Tack för förklaringen!

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #48
        sladd är inget problem då den sitter fast under monitorn så den änden sitter fast.
        andra änden sitter i musen vilket gör att jag märker inte av att sladden finns där.
        sen den extra vikten som blir av 2 batterier skulle jag märja direkt när ja kör datorspel.

        haft sidoscroll klart överreklamerat, tror aldrig jag använt de hittills har inga sidor där de behövs.

        däremot är jag sur över att logitech inte har program till mitt operativsystem och mus så ja har 3 knappar jag i nuläget inte kan använda.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • jean1
          • August 2005
          • 218

          #49
          Uppstart

          Hakar på tråden....Varje gång jag startar upp datorn kommer en öppnad ruta med "Program" upp på skrivbordet. Hur gör jag för att få bort det? Har XP.

          Mvh Jeanette

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #50
            det problemet får man av ett program som inte har installerats korrekt.
            nånstans i registret fattas ett eller 2 "

            om ett program har sökvägen
            c:\program\abc de\ee.exe så läser windows bara den första halvan c:\program\abc om " fattas.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Tastyfish
              • February 2005
              • 1761

              #51
              ok raven! har förstått att du är en liten J*vel på datorer så ställer dig några frågor.
              skulle ett PNY Vert GeForce FX5500 hjälpa min dator (har ett 32mb Nvidia TNT2[reserv från förra GF kortet som pajja])? hur skulle den hjälpa isåfall och är det nödvändigt? jag vill spela minna spel kan inte det just nu om du förstår .

              sen undrar jag om ett 512mb kingston value ram skulle göra datorn "snabbare" eller kunna göra mer osv?
              jag har liksom bara 2 128 mb ram.

              sen funderar jag på att köpa en mus med 1000dpi känslighet. har sett en på 600 typ som hadde 1600dpi. är det värt det?

              sen undrar jag också om det är nödvändigt med ett creative soundblaster audigy 2 z8 när jag sen vill ha bättre ljud!

              alla dom har sakerna står på min önske liste . gissa om morsan blev paff när det stog 11 saker och från 2an och ner var datasaker.
              Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
              Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
              Måste skaffa mig fler djur!

              Kommentar

              • port513
                • October 2005
                • 116

                #52
                Ursprungligen postat av Raven
                det problemet får man av ett program som inte har installerats korrekt.
                nånstans i registret fattas ett eller 2 "

                om ett program har sökvägen
                c:\program\abc de\ee.exe så läser windows bara den första halvan c:\program\abc om " fattas.
                Här skulle jag snarare säga problemet ligger i att ett program som är autostartat har sökvägen C:\Program Files\Programmapp

                Windows läser dock som Raven sa bara en bit av sökvägen vilket resulterar i att den öppnar den mappen.

                En framtida lösning är att aldrig någonsin installera program i C:\Program Files utan strikt hålla dig till C:\Program på den svenska versionen.

                En lösning nu kan vara att titta igenom autostartmappen i programmenyn om det finns program där som har fel sökväg, har de "C:\Program Files\Mapp" så ska de ändras till "C:\Progra~1\Mapp" så löser du det med att C:\Program öppnas istället.

                Du kan även använda MSCONFIG som du får starta genom KÖR kommandot på startmenyn. Där kan du titta på alla autostartposter och utföra liknande ingrepp som ovan.


                /Henke

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #53
                  har själv aldrig haft problem med "c:\program files" eftersom det är mycket noga att " finns där men är nåt som lite väl oftast missas till den svenska versionen.

                  en del program kan man inte ställa om utan är hårdkodade för "program files"
                  har ett par cd skivor som följde med ett tv kort där det är rätt irriterande.

                  msconfig är inget man ska använda om man inte vet vad man gör.
                  kan i praktiken om man är riktigt duktig sabba windows så de inte startar längre.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #54
                    Ursprungligen postat av Tastyfish
                    skulle ett PNY Vert GeForce FX5500 hjälpa min dator (har ett 32mb Nvidia TNT2[reserv från förra GF kortet som pajja])? hur skulle den hjälpa isåfall och är det nödvändigt? jag vill spela minna spel kan inte det just nu om du förstår .
                    en fx5500 klarar inte av vissa nyare spel på tok för slött för de utan om du ska köpa försök få ihop lite mer.
                    ett enkelt 6800 med 128mb minne får man för under 2000 ida.

                    sen undrar jag om ett 512mb kingston value ram skulle göra datorn "snabbare" eller kunna göra mer osv?
                    jag har liksom bara 2 128 mb ram.
                    gå från 256mb till 512mb gör väldigt mycket om man kör windows xp.
                    w98 reagerar inte nämnvärt på de efter vad jag märkt.
                    själv siktar jag på 2gb då 1gb inte räcker för xp64 som jag kör nu.

                    sen funderar jag på att köpa en mus med 1000dpi känslighet. har sett en på 600 typ som hadde 1600dpi. är det värt det?
                    beror på vilka krav man har och vad musen ska användas till.
                    känsligheten är "dots per inch" eller punkter per tum och ju högre ju bättre precision får man i rörelserna muspekaren rör sej även längre sträcka med högre dpi med samma rörelse jämfört med en med låg dpi.
                    1600dpi är inte de högsta finns upp till 2000dpi i butikerna.


                    sen undrar jag också om det är nödvändigt med ett creative soundblaster audigy 2 z8 när jag sen vill ha bättre ljud!
                    beror helt på vad du har för ljud nu.
                    har du inbyggt ljud som är populärt nuförtiden så är det definitivt bättre men även där är det en fråga om krav.
                    har man ett par halvtaskiga högtalare så kvittar de men har man ett riktigt bra högtalarsystem så är det rätt stor skillnad i kvalite.
                    har ett 5.1system själv och kopplar jag det till det inbyggda får jag mycket brus och ingen direkt bas men kopplar jag det till mitt audigy kort så får jag rent fint ljud.
                    förövrigt är creatives ljudkort bland dom sämsta på marknaden pga att drivrutinerna till dom är urusla.
                    inget ovanligt att man får problem med ljudet i många spel haft det själv och den enda lösningen jag sett hittils som funkar är format c:

                    alla dom har sakerna står på min önske liste . gissa om morsan blev paff när det stog 11 saker och från 2an och ner var datasaker.
                    när man köper minne är det inte bara att köpa och stoppa i utan man bör ta reda på vilket moderkort man har och köpa minnen efter det.
                    vet inte hur det är nu men förr så va de 33% chans att just kingston value funkade ihop med nforce2 moderkort till exempel och det är inte särskilt högt.
                    Senast redigerad av Raven; 24 November 2005, 08:53.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • y0da
                      • August 2005
                      • 1697

                      #55
                      En tråd för mig

                      Detdär med möss tycker jag är lite överreklamerat. I alla fall till "vanliga användare". Dyrare och finare möss är bra om man arbetar med bildredigering, cad eller spelar. Annars är det inga större problem. Sladden är väl skönt att slippa, men det är ju knappast som en "gummisnodd" som någon skrev. Har man det så så kan jag varmt rekomendera att omorganisera sitt skrivbord .

                      Hemma har jag en hederlig logitech mouseman 96. Den ligger helt perfekt i handen, den har kula, scroll, dubbelklick å sladd . Nästa år fyller den 10 år!, hehe.. För en månad sedan började dock vänster musknapp bli väldigt trög, behövde en hammare för att klicka. Nu en månad senare så behövs en slägga.. hehe. Ska byta ut den när ekonomin tillåter.
                      Men anpassa musen efter behov och plånbok!

                      Min stationära dator kör jag med ovanstående mus, använder datorn mest till surf, men även lite spelande (wow) (lite knepigt nu pga vänster musknapp ja...).
                      Min bärbara är utrustad med touchpad. Tidigare var jag extremt emot sådana, tyckte de var asjobbiga. Men när man vant sig så är de helt underbara! Padden har olika zooner som har olika funktioner, klick i vänster nedre hörn får upp startmeny, klick i övre höger hörn maximerar fönster, släpa fingret längs vänster eller bottenkanten så scrollar man. Helt underbart. Men när man gör något lite mer krävande t.ex. CAD så är det helt värdelöst. Då kör jag en billig optisk mus med sladd.
                      Linuxservern har givetvis ingen mus alls . Biodatorn har en billig optisk sladdmus men inget tangentbord.
                      Datorn på jobbet har en trådlös mus med kula. Här kör jag relativt mycket CAD, har aldrig haft några problem med att det inte är en optisk mus...
                      http://www.y0da.se

                      540L SA

                      Kommentar

                      • y0da
                        • August 2005
                        • 1697

                        #56
                        Ursprungligen postat av Raven
                        har själv aldrig haft problem med "c:\program files" eftersom det är mycket noga att " finns där men är nåt som lite väl oftast missas till den svenska versionen.

                        en del program kan man inte ställa om utan är hårdkodade för "program files"
                        har ett par cd skivor som följde med ett tv kort där det är rätt irriterande.

                        msconfig är inget man ska använda om man inte vet vad man gör.
                        kan i praktiken om man är riktigt duktig sabba windows så de inte startar längre.
                        Kan i praktiken om man är riktigt kass menar du?

                        Tror inte man kan beskylla windows för detta faktiskt. Jag kör alltid engelska operativ och program hemma, har aldrig råkat ut för det problemet. Däremot vet jag vänner och bekanta som har haft det problemet. Det har kommit efter att de har installerat något svenskt program, problemet har uppstått oavsett om de har engelskt eller svenskt os. Tror att felet ligger i programmen (eller snarare installationsprogrammen) och inte i själva operativet. Office97 är väl ett utav dem programmen vill jag minnas.
                        Eftersom många program är hårdkodade till just "Program Files/" så tycker jag att det är smartare att använda sig av den katalogen? Förstår inte varför det svenska operativet ska envisas med "Program" istället, det slutar ju ändå alltid med att man har två program kataloger.
                        Kör engelskt system och problemen försvinner :P
                        (Jag har iaf inte hittat nått program som är hårdkodat till "Program"?)
                        http://www.y0da.se

                        540L SA

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #57
                          Ursprungligen postat av y0da
                          Detdär med möss tycker jag är lite överreklamerat. I alla fall till "vanliga användare". Dyrare och finare möss är bra om man arbetar med bildredigering, cad eller spelar.
                          själv sitter jagm ycke framför datorn ochv ill då ha en bekväm mus som ska ligga på en bra musmatta så den glider lätt.
                          ska iväg och köpa lite "glidmedel" till musen då ja slitit ut dom ja har.
                          sen spelar jag ju en del och det är där jag föredrar dom dyrare varianterna med fler knappar än 2 och bättre optik så ja kan bli en mer effektiv dödarmaskin
                          har 8st på min nuvarande.

                          men är man nöjd med de man sitter med även om de är 10år gammalt finns ingen orsak att springa å köpa nytt bara för nån säger detta är bäst
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #58
                            Ursprungligen postat av y0da
                            Tror inte man kan beskylla windows för detta faktiskt. Jag kör alltid engelska operativ och program hemma, har aldrig råkat ut för det problemet.
                            kanske inte windows men däremot kan man skylla det på microsoft.

                            Däremot vet jag vänner och bekanta som har haft det problemet. Det har kommit efter att de har installerat något svenskt program, problemet har uppstått oavsett om de har engelskt eller svenskt os. Tror att felet ligger i programmen (eller snarare installationsprogrammen) och inte i själva operativet.
                            råka själv ut får d eproblemet nyligen men det gällde ett program som inte avinstallerades korrekt.

                            ett rätt programmerad installationsprogram ska fråga windows vilken väg som ska användas.
                            kör xp64 och där finns det 2 "program files" mappar.
                            en för 32bit och en för 64bit och där funkar det klockrent när programmen kollar och hittar rätt sökväg.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • y0da
                              • August 2005
                              • 1697

                              #59
                              Ursprungligen postat av Raven
                              själv sitter jagm ycke framför datorn ochv ill då ha en bekväm mus som ska ligga på en bra musmatta så den glider lätt.
                              ska iväg och köpa lite "glidmedel" till musen då ja slitit ut dom ja har.
                              sen spelar jag ju en del och det är där jag föredrar dom dyrare varianterna med fler knappar än 2 och bättre optik så ja kan bli en mer effektiv dödarmaskin
                              har 8st på min nuvarande.

                              men är man nöjd med de man sitter med även om de är 10år gammalt finns ingen orsak att springa å köpa nytt bara för nån säger detta är bäst
                              Jag sitter framför datorn 8-16 timmar per dag Förr i tiden var det väl mer 20-24 timmar per dygn, hehe.. En bekväm mus är det absolut viktigaste för min del, håller med dig fullständigt! Musen jag har (vet du vilken det är?) tycker jag ligger helt underbart i handen. Scroll med knapp, höger, vänster och dubbelklick (tummen) är de funktioner jag använder. Har använt kompisars möss med 432 knappar. Tycker mest det är irriterande då jag ständigt kommer åt någon knapp.. hehe.. men det är givetvis en vanesak. Många knappar är givetvis en fördel om man kör sånna spel. Kanske inte vore fel till mitt wow'ande
                              En stor anledning till att jag inte har bytt musen är att jag inte har hittat någon mus som jag tycker ligger bekvämt i handen. Verkar som att tillverkarna är mest intresserade av känsligheten och knappar än själva utformningen? Har du något tips om en skön mus? (fritt fram för misstolkning)
                              http://www.y0da.se

                              540L SA

                              Kommentar

                              • y0da
                                • August 2005
                                • 1697

                                #60
                                Ursprungligen postat av Raven
                                kanske inte windows men däremot kan man skylla det på microsoft.

                                Givetvis! Själv skyller jag även på microsoft när glassen har smält.
                                Tacka vet jag linux

                                råka själv ut får d eproblemet nyligen men det gällde ett program som inte avinstallerades korrekt.

                                ett rätt programmerad installationsprogram ska fråga windows vilken väg som ska användas.
                                kör xp64 och där finns det 2 "program files" mappar.
                                en för 32bit och en för 64bit och där funkar det klockrent när programmen kollar och hittar rätt sökväg.
                                Om jag inte missminner mig så finns det väl i registret vart program ska ligga? "Default program path="E:\Program Files\" eller nått i den stilen? Men det är väl välkänt att program översatt till svenska vanligtvis har fler buggar än de engelska. Översättarna kan ju inte nöja sig med att bara översätta själva texten i programmen utan de måste ju även pilla på massa annat också. Gjorde inte microsoft en översättning av basic?
                                http://www.y0da.se

                                540L SA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...